מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של רות יעקב, סבתא שלי

סבתא ואני במשרד החינוך- מקום עבודתה 2018
סבתא בירושלים 1968
סיפור חיים: מקום המדינה הלאה

שמי מאי, אני משתתפת שתכנית הקשר הרב דורי ובמסגרתה מתעדת את סבתא שלי, רותי יעקב.

ילדות

סבתא שלי נולדה בירושלים בשנת 1948. בשכונה שבה גדלה, שכונת בית ישראל, גרו אנשים מכל הסוגים: עולים חדשים, חרדים ואנשים מכל העדות בישראל. המשחקים היו משותפים לכולם. הם שיחקו במחניים, כדור הקפה ועוד. היא גדלה עם עוד חמישה אחים, למדה בבית ספר יסודי למל, שם הצליחה מאוד בלימודים. באותם ימים חילקו מלגות והיא קיבלה אחת ביסודי וגם בתיכון בית הכרם בו למדה. יש לה חברים מבית הספר שעד היום היא בקשר איתם, חלק יותר וחלק פחות.  ב"חבורה" שלהם יש מנהג שכאשר יש לאחד מהחברים יום הולדת חייבים לחגוג לו בצורה חיובית.

החיים בילדותה של סבתא היו בצמצום, בהתאם לתנאים ששררו בארץ. אבא שלה היה מפרנס יחיד. לפני המלחמה הוא עבד במפעל בים המלח, ולאחר המלחמה הוא עבד בבית חרושת לייצור תנורי חימום. אימא שלה לא עבדה, אלא טיפלה בילדים בדרך מסורה ביותר, למרות הקושי הגדול בארץ והקדישה להם את חייה.

מלחמות ישראל

במשך החיים סבתא עברה כמה מלחמות: מלחמת קדש, מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים ומלחמת המפרץ. סבתי מספרת על מלחמת ששת הימים, שהתרחשה ביוני 1967. היא הייתה בת 19 בתקופת המלחמה. בתקופת המלחמה הייתה הרבה מתיחות במדינה. גייסו את בני המשפחה למלחמה והיה פחד גדול. אחרי הניצחון הגדול הם הלכו לבקר בשטחים שנכבשו. אחים של סבתא וחברים שלה השתתפו במלחמה, אבל היא לא השתתפה.

אחרי סיום הלימודים היא עבדה במשרד החינוך והיום היא גמלאית של משרד החינוך. היא נשואה לעמי, אימא לארבעה ילדים, ביניהם אימא שלי – הבת הבכורה. שני הילדים הקטנים שלה הם תאומים (בן ובת) והיא סבתא לשבעה נכדים, ביניהם אני – הנכדה הבכורה.

הזוית האישית

מאי: הצלחתי ללמד את סבתא שלי כל מיני דברים והיא יכלה ללמד אותי דברים שקרו כאשר היא הייתה קטנה. הייתי רוצה לאחל לסבתא שלי רק בריאות, ובמיוחד במצב של היום עם מגיפת הקורונה. היה לי כל כך כיף לדבר עם סבתא שלי ולשמוע על הילדות שלה. היא נהנתה מאוד לספר לי על חייה.

מילון

בית ישראל (שכונה)
בית ישראל היא שכונה חרדית בצפון ירושלים מצפון לשכונת מאה שערים. השכונה תחומה בין הרחובות מאה שערים, שבטי ישראל, שמואל הנביא, ויואל. ראשיתה של שכונת בית ישראל בשנות ה-80 של המאה ה-19, כשכונת לוויין לשכונת מאה שערים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא התלוננה הרבה על המצב, על המלחמות ושאיבדה בהן הרבה חברים“

הקשר הרב דורי