מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של רוזלין עזרא

רוזלין וסולי עזרא באירוע משפחתי
רוזלין עזרא נמצאת בביתי .
סיפור עלייתה והקליטה שלה בארץ

רוזלין סלמה נולדה וגדלה באלג'יריה.

סבתי עלתה לצרפת בשנת 1961 מכיוון שהייתה באלגיריה מלחמה בין מדינות ערב לצרפתים. בשנת 1962 קיבלו עצמאות וגירשו את הצפתים היהודים. בצרפת פגשה את סולי עזרא כשהגיע לצרפת מהארץ כדי ללמוד רוקחות. שניהם הגיעו מעדות ספרד. אחרי הכרות של שנה וחצי הם הגיעו לארץ כדי להתחתן וחזרו לצרפת. כעבור שנה נולדה בתם הבכורה ויטוריה ולאחר שנתיים נולד ג'ק. הם גרו בכפר קטן והיה להם בית מרקחת מתחת לבית.

רוזלין וסולי עזרא באירוע משפחתי

תמונה 1

בשנת 1969 נולד אבא שלי יוסי וכעבור שנה נולדה וויאן. הם רצו לעבור ארצה מכיוון שהיו מאוד ציונים וגם כי לא רצו שילדיהם יתבוללו ליד ילדים לא יהודים. בצרפת לא הייתה אנטישמיות, אבל לפעמים בלי לשים לב אנשים פלטו ביטויים שנחשבים היום לאנטישמים, שאמרו לשכניהם בצרפת שהם עולים ארצה שכניהם איחלו להם הצלחה. הם עלו ארצה שני הורים ארבעה ילדים שהקטנה נמצאת בסלסילה.

אחרי 18 שנה הוריה של רוזלין עלו לארץ כמוה.

כשאבא שלי היה בן שנה וחצי הם עלו ארצה והתיישבו בבת ים, שם נולד הצבר היחידי גד. כאשר הגיעו ארצה עבדו בבית מרקחת. כל ילדיה גדלו וחונכו בתנועת הנוער בני עקיבא שם למדו על ערכים ועל תכנים חשובים. הם מאוד אהבו ללכת לים. כל משפחתי נוסעת לבת ים ביום שישי לאכול מאכלים מצריים מסורתיים כגון: מלוכיה ואורז וכך כל המשפחה נפגשת פעם בשבוע. בצרפת סבתי לא ידעה עברית והלכה לאולפן ללמוד ובאמת אחרי חמישה חודשים הצליחה לדבר עברית בסיסית וגם ילדיה כבר למדו עברית בגנים ובבתי הספר. הקליטה בבת ים הייתה מאוד טובה והמשפחה מצד סבא שלי כבר גרו בארץ ועזרו להם.

הזוית האישית

הילה עזרא: התכנית חיברה את הקשר ביני ובין סבתי.

מילון

מלוחיה
מלוחיה נאכלת, הוא סוג של שיח ממשפחת החלמיתאים. מקור השם מהמילה הערבית מלוחי והוא פופולרי במצרים ובעוד ארצות במזרח התיכון. חלקי הצמח דומים לחוביזה ומאופיינים במרקם רירי שיוצא בבישול. באנגלית הוא נקרא ג'ו מלאו, כלומר חלמית היהודים או חוביזת היהודים, ונהוג להכין ממנו מרק מפורסם בשם מרק מלוח'יה

ציטוטים

”הם עלו ארצה שהילדה הקטנה שלהם נמצאת בסלסילה.“

הקשר הרב דורי