מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של לאה שריר

סבתי עם החברים שלה (היא בצד ימין)
סבתי בגיל 16
העלייה מרומניה וחייה של לאה בארץ
תמונה 1
חתונתה של סבתי

לאה שריר נולדה בתאריך 30.1.1951 ברומניה. היא אוהבת ריקודי עם, מוזיקה, ספורט, טיולים ולימודים. בעל החיים שהיא הכי אוהבת זה כלב, היא הכי גאה בילדים ובנכדים, כן ירבו.

לאה מספרת: "גרנו בישוב גבעת שמואל, היו הרבה חברים וחברות. אחר הצהריים נהגנו לצאת החוצה ולשחק בכדור, מחניים ותופסת. היה קשר חברי וטוב בין האנשים, כולם היו כמו משפחה אחת גדולה"

היא תמיד רצתה להיות בדרום אמריקה אך אף פעם לא יצא לה, כל חייה היא עבדה בהוראה ,סגנית בבית הספר, רכזת שכבה, רכזת מקצוע ורכזת פרויקטים מיוחדים במשך 35 שנים.

אהבתה הראשונה הייתה בגיל 18. הדבר שהכי מעציב אותה זה מלחמה או מוות של מישהו קרוב. השחקן שהיא הכי אוהבת זה ברדלי קופר והסרט האהוב עליה זה 'הספר הירוק'. הזמר האהוב עליה הוא אלטון ג'ון והיא הכי מתחברת לסגנון פופ, אופרה ומוזיקה ישראלית. הספר שהיא הכי אוהבת זה 'המכתב האבוד'.

היא יודעת לדבר ארבע שפות: עברית, אנגלית, יידיש ורומנית. היא נשואה לטוביה שריר ויש לה שלושה ילדים וחמישה נכדים. היא הכי אוהבת לאכול סלט ירקות, וחלומותיה הם שיהיה לה בריאות טובה. הצבע האהוב עליה זה סגול ,ובצבא היא הייתה מורה חיילת. הדבר שהיא הכי מפחדת ממנו זה מלחמה והדבר שהיא הכי שמחה ממנו זה לראות את נכדיה או פעילות מעניינת שהם עושים.

העלייה לארץ: "בגיל 3 חודשים עליתי לארץ מרומניה .ההורים שלי עלו על

תמונה 2
סבתי כיום

אנייה מקונסטנצה ובמשך מספר ימים שטו בים עד שהגיעו לנמל חיפה .מנמל חיפה הבטיחו להוריי שהם עומדים להגיע למקום שהוא חצי שעה מחיפה, אך בפועל הם נסעו למעלה מעשר שעות מחיפה לירוחם והם קיבלו שם אוהל. שם גדלנו שנתיים וחצי. בשנת 1951 אספקה של אוכל הגיעה פעמים מעטות בשבוע ותנאי המחיה היו מאוד קשים. אחרי שנתיים וחצי בנו מעברה בגבעת שמואל ואבי רכש צריף במעברה, זו הייתה התקדמות גדולה. בצריף גרנו כשמונה שנים ואז הוריי רכשו בית בגבעת שמואל: בית קטן ונחמד שבו גרנו עד שבגרתי והוריי גרו שם עד יום פטירתם."

הסבר על התחביב של סבתא: "ריקודי עם זה עניין משמח, כיפי ונהדר. אני משתדלת פעמיים שלוש בשבוע לרקוד. הריקוד הוא משמח ומשחרר. ריקודי העם מבוססים על שירים ישראלים ודרך זה אני מכירה אל השירים ונחשפת אליהם.

מתכון של סבתא לסלט עגבניות שרי

לוקחים עגבניות שרי בכל מיני צבעים: אדום, צהוב, אדום כהה, כתום

חותכים כל עגבנייה לשניים

מוסיפים עגבניות מיובשות, שמן זית, פלפל גרוס, מלח ומעט לימון. אפשר גם ירק מי שרוצה – פטרוזיליה, כוסברה או בצל ירוק.

מתכון פילה סלמון

חותכים את הסלמון לפרוסות

מורחים חרדל, שמן זית, מלח,פלפל גרוס

מכניסים לתנור בחום 180 מעלות למשך 20 דקות

בתיאבון! 

הזוית האישית

לאה שריר השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי נכדה יואב שקד. התכנית נערכה בבית הספר אורט בחולון, התשע"ט.

פורסם בתאריך 24.6.2019.

מילון

קונסטנצה
עיר נמל רומנית על חוף הים השחור, בירת מחוז קונסטנצה, ברומניה. העיר נחשבת ל"בירת הקיץ" של רומניה. בעיר מספר רב של מוזיאונים, מבצרים ומבנים קלאסיים, כמו כן חופים רבים משתרעים בקרבתה. הנמל הוא אחד הגדולים באירופה, והוא היחיד בים השחור שמאפשר עגינת אוניות גדולות (של כ–7,000 מכולות). הנמל יכול לשמש שער כניסה למערב ומרכז אירופה וכן לרוסיה וארצות אחרות באזור. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”גרנו בגבעת שמואל, היו הרבה חברים וחברות, אחר הצהריים נהגנו לצאת החוצה ולשחק בכדור“

”ההורים שלי עלו על אנייה מקונסטנצה ובמשך מספר ימים שטו בים עד שהגיעו לנמל חיפה“

הקשר הרב דורי