מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חזית הדרום במלחמת יום הכיפורים

סבא אורי נסים והנכד דביר פרץ
סבא אורי נסים במלחמת לבנו ןבאגם קרעון
חצי שנה במלחמה

הקדמה

שמי אורי ניסים, נולדתי בשנת 1951 וגדלתי במושב בית עזרא. אבי משה ניסים עליו השלום היה ממקימי המושב. מושב בית עזרא הוקם על ידי עולים מעירק בשנת  1950. בשנה זו עלו על הקרקע והתמקמו בגבעה 69. הם גרו באוהלים ובנו את הישוב. כשסיימו, עברו לגור בבתי קבע. כל יחידה הייתה חדר וחצי.

הייתי בגן בבית עזרא ובבית ספר אמונים עד כיתה ח'. בכיתה ח' עברתי לתיכון באר טוביה. בשנת 1969 התגייסתי לצבא. שירתי בנח"ל מוצנח עד לשנת 1972. השתחררתי מהצבא וחזרתי למשק.

בשנת  1973פרצה מלחמת יום הכיפורים. הייתי בבית הכנסת, בצום. הרדיו החל לשדר סיסמאות גיוס. הוצאו צווי 8 ונשלחו אוטובוסים לאסוף את הלוחמים. לחמתי בסיני חצי שנה. לא היה קשר עם הבית כשלושה חודשים וההורים לא ידעו מה קורה איתי. הם ניסו לברר מה עלה בגורלי. ההורים והמשפחה קיבלו מסר מאחד הלוחמים שראה אותי ואני בסדר. אחרי השחרור, כל חודשיים עשיתי 50 ימים מילואים ולחמתי בכל מלחמות ישראל כולל חומת מגן. עד גיל 52 שירתי במילואים.

משנת 1977 הדרכתי את הפלנגות, שהפכו לצבא דרום לבנון, שבראשו עמד גנרל חדד עד שנת 1981. ימי המילואים היו לפי צורך של הדרכת הלוחמים של צבא דרום לבנון, כלומר המילואים היו לא סדירים. כשסיימתי את ההדרכה חזרתי לגדוד המילואים שלי.

בשנת 1976 התחתנתי עם רעייתי, ריטה, נולדו לנו 4 ילדים ויש לנו 11 נכדים.

המשק בבית עזרא 1980

תמונה 1

מלחמת יום הכיפורים

מלחמת יום הכיפורים החלה ב – 6 לאוקטובר בשתיים בצהריים ביום כיפורים שכל האנשים מתפללים בבית הכנסת. אני גויסתי בצו 8 בשעה 20:00 בערב במוצאי השבת. התחיילנו וירדנו לסיני, לדרום סיני לשארם א- שייח לאבו רודס. בימים הראשונים ניהלנו מרדפים אחרי אנשי קומנדו מצריים שנחתו בשטח. הייתה מלחמה קשה ואיבדנו חברים לנשק. הייתי בגדוד חי"ר בחטיבה הדרומית. היינו אמורים לצלוח את מפרץ סואץ עם נחתות טנקים. הכול היה מוכן, היינו בתוך הכלים ואז ביטלו את הצליחה משום שמטוס קרב ישראלי הופל בשטח מצריים ונלקחו שבויים בעקבות כך היה חשש גדול שהמצרים יגלו את התכנית. משם עברתי "בציר עכביש" לתעלה להיות חיץ בין השריון שלנו לחי"ר המצרי כדי שהצליחה תמשיך. המלחמה נמשכה 22 ימים. אחרי הפסקת אש, נשארתי בצבא חצי שנה. היו הרבה תקריות אש עם המצרים עד שהושגה הפסקת אש בתיווך ארצות הברית. נחתם הסכם שאומר שהצבא הישראלי ייסוג 10 קילומטר מעבר לתעלה. לאחר חצי שנה השתחררתי מהמילואים המלחמה הייתה קשה מאוד ועקובה מדם. אני ושני אחי היינו במלחמה הזו ולא התראינו שלושה חודשים.

מלחמת יום הכיפורים בסיני 1973.

תמונה 2

הזוית האישית

סבא: אני מאחל לך ולדורות הבאים שתגדלו ותתחנכו כמו שאנחנו גדלנו, שלחיים תהיה משמעות לא כל היום להיות בטלפונים. שיהיה זמן לחברים, להורים. שיהיו חיים יפים. דביר: סבא אני מאחל לך שתישאר כמו שאתה ותחייה עד .120 בריאות ושפע והמון הצלחה בחיים.

מילון

ציר עכביש
קרב החווה הסינית הוא כינוי לרצף של קרבות בין כוחות שריון וחי"ר של צה"ל לכוחות משוריינים וממוכנים של הצבא המצרי שהתרחש במערב חצי האי סיני סמוך לתעלת סואץ ולאגם המר הגדול, בין 15 באוקטובר ל-18 באוקטובר 1973, יומה התשיעי עד יומה השנים-עשר של מלחמת יום הכיפורים. את המתקפות יזם המטכ"ל כדי להשתלט על הצירים טרטור, עכביש ולקסיקון והצמתים שביניהם.

ציטוטים

”אחרי השחרור כל חודשיים עשיתי 50 ימים מילואים ולחמתי בכל מלחמות ישראל“

הקשר הרב דורי