מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חונכתי כנוצרי טוב. עד גיל 17 לא ידעתי שאני יהודי.

נוה וסבא יעקב בתכנית
נוה מראיין את סבא יעקב נקש
נולדתי עם פרוץ מלחמת העולם השנייה

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, פרויקט "ערכים בעריכה" של תלמידי כיתה ה' בנים בבי"ס קול יעקב, במהלך מפגשי התכנית, ראיינו התלמידים את האזרחים הותיקים , חלקם סבים וסבתות , מסיפוריהם למדו התלמידים סיפורי מורשת ועל ההיסטוריה על מדינתנו. סבא נקש מספר לנוה על ילדותו ועלייתו לארץ.

קישור לראיון המלא עם סבא יעקב נקש, שנולד בצרפת בשנת 1939, עם פרוץ מלחמת העולם השנייה.

נולדתי בצרפת , בעיר פריז, בשנת 1939, בחודש מרץ. ששה חודשים אחרי שנולדתי, התחילה מלחמת העולם השנייה. אני לא זוכר הרבה , כי  הייתי ילד קטן. אני זוכר טוב טוב טוב, שהייתי בבתי הילדים הנוצריים. לא היו לי אחים ואחיות, אני בן יחיד. לא הכרתי טוב את אמא ואבא. גדלתי בחממה של נוצרים, לא ספרו לי בכלל שאני יהודי.

חונכתי כנוצרי טוב. עד גיל 17 לא ידעתי שאני יהודי.

העלייה לארץ

בשנת 1959החלטתי לבוא לארץ ישראל. כשהיציעו לי את זה, זה עשה לי טוב בלב, אולם לא כיהודי, אלא בתור נוצרי זה נקרא "עלייה לרגל". עליתי באוניית נוסעים "הרצל"

תמונה 1

על אוניית נוסעים "הרצל" הכרתי הרבה יהודים. הגענו לחיפה , בחודש ינואר 1959.זה היה ביום גשום, גשם חזק מאוד ירד. הסתובבתיוטיילתי מעט בעיר חיפה. משם עברתי ישר ל"שדה אליהו". הגעתי ביום שישי, ערב שבת, כשהחבריםהתפללו בחדר האוכל. נכנסתי מלא בוץ  ( מהטיול בחיפה ביום הגשום). כך התחיל הפרק של חיי בקיבוץ "שדה אליהו". נקלטתי שם טוב.

סבא נקש מספר  לנוה, על  ילדותו בתקופת מלחמת העולם – תקופת השואה

על השואה עצמה, אני לא יכול לספר. אני זוכר את תקופת ילדותי ומשם יש לי רק זכרונות טובים, כי לא ידעתי שאני יהודי, הוסתרתי וגודלתי על ידי נוצרים. הייתי בבתי ילדים בכפרים, במשפחות באזוריםמרוחקים. שם בכלל לא ידעומה זאת מלחמה? בכפרים הנידחים, שם חיו מעט אנשים. אפילו חשמל לא היה בבתי הכפריים. אני הוסתרתי שם כל הזמן. לא ידעתי, לא סיפרו לנו, הילדים,  שום דבר על השואה, גם בבית הספר לא דברו על זה. רק בגיל בוגר, כשהגעתי לארץ ישראל נודע לי על  נושא השואה.

סבא נקש עסוק ופעיל מומחיותו פקח מזיקים

 סדר היום שלי עמוס מאוד, טוב שיש יום שבת. שבוע בהחלט עמוס. ביום ראשון אני עובד במקלט, טיפול בחרקים. ביום שני, אני פקח מזיקים במטעי מנגו, תמרים וזיתים. יום שלישח, הולך לבקר גם בכרם ושוב בסבב במטעי מנגו, זיתים ותמרים. אני בודק את העגבניות בקיבוץ שדה אליהו. כך זה נמשך עד סוף השבוע.  יש כל הזמן עבודה. יש לי גם ישיבות במשרד החקלאות. אני גם לומד קצת. יושב בספרייה של הפקולטה לחקלאות. נוסע למכון הוולקני. השבוע עמוס וטוב שיום שבת מגיע. 

תמונה 2

תכנית הקשר הרב דורי – בלוג "רשמים וחוויות",אהוד עדני כותב על התכנית" "הרעיון היה לנסות להתחבר לעולם המדיה הסובב את התלמידים אך לכוון אותו לערכים. לגרום לתלמידים שמבלים שעות מול מסכים (מחשב, טלוויזיה, פלאפון, אייפוד וכו') להשתמש בכלים הללו, לא רק להעביר זמן, בטלה, שיחות, חוויה, משחקים ריקים מתוכן, אלא להשתמש בכלים הללו גם לעשיית סרטונים מסוגים שונים הבנויים מערכים שלמדנו בכיתה (בין אדם לחברו) .."

אוניית נוסעים "הרצל": "תיאודור הרצל הייתה אוניית הנוסעים השלישית של חברת השיט הלאומית הישראלית צים ועד בניית האונייה שלום הייתה אוניית הדגל של החברה. האונייה נקראה על שמה של אוניית המעפילים "תיאודור הרצל", ועל שם חוזה המדינה תיאודור הרצל.

בניית האונייה מומנה מכספי הסדר השילומים ונעשתה ב-1957 במספנות דויטשה וורפט (Deutsche Werft) בהמבורג. האונייה נרשמה בחיפה והובילה מטען, ונוסעים (עד 560 במספר) אותם שירתו כ-200 אנשי צוות. היו בה 57 תאים של מחלקה ראשונה ו-4 סוויטות מפוארות, 5 אולמות ציבוריים, בית כנסת, גן ילדים, קולנוע ובריכת שחיה. בהפלגתה הראשונה הפליגה מהמבורג ללונדון, משם לחיפה".

קיבוץ "שדה אליהו": "שְׂדֵה אֵלִיָּהוּ הוא קיבוץ בעמק בית שאן המשתייך לקיבוץ הדתי. שייך למועצה אזורית עמק המעיינות.הקיבוץ הוקם בשיטת "חומה ומגדל" ב-7 במאי 1939 על ידי עולים מגרמניה, ונקרא על שמו של הרב אליהו גוטמכר שהיה מראשוני הציונות הדתית. במהלך שנות קיומו נקלטו בקיבוץ עולים רבים. התושבים עוסקים בענפי חקלאות שונים, בהם מטעים, גידולי שדה אורגניים, רפת, מדגרה, לול. כמו כן עוסקים בהדברה ביולוגית, ובמפעל לייבוש תבלינים".

תכנית הקשר הרב דורי, פרוייקט "ערכים בעריכה"תלמידי כיתה ה' בנים, שנה"ל תש"עבבי"ס קול יעקב, ירוחםמורה מוביל תכנית אהוד עדני

מילון

אוניית נוסעים "הרצל"
א/ק תיאודור הרצל הייתה אוניית הנוסעים השלישית של חברת השיט הלאומית הישראלית צים ועד בניית האונייה שלום הייתה אוניית הדגל של החברה. האונייה נקראה על שמה של אוניית המעפילים "תיאודור הרצל", ועל שם חוזה המדינה תיאודור הרצל. בניית האונייה מומנה מכספי הסדר השילומים ונעשתה ב-1957 במספנות דויטשה וורפט (Deutsche Werft) בהמבורג. האונייה נרשמה בחיפה והובילה מטען, ונוסעים (עד 560 במספר) אותם שירתו כ-200 אנשי צוות. היו בה 57 תאים של מחלקה ראשונה ו-4 סוויטות מפוארות, 5 אולמות ציבוריים, בית כנסת, גן ילדים, קולנוע ובריכת שחיה. בהפלגתה הראשונה הפליגה מהמבורג ללונדון, משם לחיפה.

קיבוץ "שדה אליהו"
שְׂדֵה אֵלִיָּהוּ הוא קיבוץ בעמק בית שאן המשתייך לקיבוץ הדתי. שייך למועצה אזורית עמק המעיינות.הקיבוץ הוקם בשיטת "חומה ומגדל" ב-7 במאי 1939 על ידי עולים מגרמניה, ונקרא על שמו של הרב אליהו גוטמכר שהיה מראשוני הציונות הדתית. במהלך שנות קיומו נקלטו בקיבוץ עולים רבים. התושבים עוסקים בענפי חקלאות שונים, בהם מטעים, גידולי שדה אורגניים, רפת, מדגרה, לול. כמו כן עוסקים בהדברה ביולוגית, ובמפעל לייבוש תבלינים.

ציטוטים

”חונכתי כנוצרי טוב. עד גיל 17 לא ידעתי שאני יהודי.“

הקשר הרב דורי