מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חויוות ילדת חוץ בקיבוץ גבת

סבתא שרי וגיא
סבתא שרי והמשפחה הביולוגית
היקלטות בחבורת הילדים ואימוץ אצל משפחה בקיבוץ

בשנת  1956, בגיל 10, נאלצתי ללכת לקיבוץ, כי אמי הייתה חולה ונפטרה ממחלת הסרטן. הייתי בקיבוץ בעמק יזרעאל ששמו גבת. לידו היה שדה תעופה רמת דוד. כל היום והלילה חגו מטוסי קרב שעשו אימונים באיזור. לפתע בסוף שנת 1956 קרתה מלחמת סיני ומחיפה שמענו אזעקות כאשר אוניות מלחמה הגיעו ואז נכנסנו למקלטים בהיותי ילדה בת 10 שנים ואחותי הייתה בת 7 שנים.
 
תקופה קשה וארוכה  עברנו, וזעזוע. של שתי ילדות קטנות. יתומות מאימא ואשר נכנסות לקיבוץ. גם להיקלט בכיתות ללא הורים כאשר כל הילדים ישנים לבד והוריהם  לא נמצאים לידם אלא בחדרים משלהם. זאת המלחמה הראשונה שחוויתי בחיי.
 
מלחמת סיני – מלחמה שהתקיימה בשנת 1956 אשר במהלכה כבש צה"ל את חצי האי סיני.
 
ילדות בקיבוץ גבת

המשפחה שקלטה אותנו היתה משפחת שרון.  משפחה ותיקה מאד בקיבוץ ולהם היו עוד 3 ילדים. גדלנו יחדיו במשפחה חמה ואוהבת. היינו מגיעים בשעה 4:00 אחה"ח לבית המשפחה המאמצת ובשעה 8:00 בערב חוזרים לכיתה לישון. היינו 20 ילדים בלבד בכיתה. לאחר 5 שנים אני יצאתי מהקיבוץ ללימודים בעיר. ואחותי נשארה בקיבוץ והקימה משפחה.

 
למשפחת שרון היו שני בנים שאחד היה טייס  ושמו עמוס ואשר נפל בשירתו הצבאי כטייס מעל הים באשדוד כאשר היה באימונים. כמו כן רוני ז"ל היה קצין שנהרג במילחמת לבנון. המשכנו כל השנים להיות בקשר עם המשפחה המאמצת ואחותי הייתה העזרה הגדולה עבורם. עד אשר נפטרו בגיל מבוגר.
 
תמונה 1

בקיבוץ אכלו בחדר-אוכל מרכזי. הכל התחלק שווה בשווה בין חברי הקיבוץ. פרנסת הקיבוץ היתה מחקלאות, מפעל פלסטיקה, צנרת, טפטפות להשקייה, ובכל העולם הם מכרו את התוצרת, שהכניסה כסף רב לקיבוץ.היום בקיבוץ יש הפרטה. כל חבר קיבוץ שממשיך להישאר בקיבוץ, בית  אשר שייך לו וחלקם עם כלי רכב, שקנו בכספם האישי, מקבל משכורת מהקיבוץ, לפי העיסוקים שלו בקיבוץ וכן מחוץ לקיבוץ.

 
כאשר יצאתי מהקיבוץ וחזרתי לביתי ברמת גן, שם גר אבא שלי. נאלצתי ללמוד ולעבוד כדי להתפרנס ולעזור לאבי בכלכלת הבית. השנים חלפו חשבתי שבתור ילדות היה לנו מאד טוב בקיבוץ עם משפחה אוהבת, תומכת, מחנכת, עוזרת ואילו היינו גדלות מחוץ לקיבוץ, לא היינו  נמצאים במסגרת מחנכת. בעיר החיים קשים ואין עזרה כמו בקיבוץ. עם קשיי פרנסה. הייתה תקופה בארץ קשה ואבא לבדו לא רצה להשאיר אותנו לבד בבית עד הערב, הוא לא יכול היה להתמודד עם גידולנו.
מזלנו שהייתה לנו קרובת משפחה שהייתה בקיבוץ ועלתה בעליית הנוער מפולין . הוריה ניספו בשואה והיא ואחותה הגיעו לישראל עם אוניית אקסודוס  והגיעה לחיות בקיבוץ. ולאחר כמה שנים בקיבוץ  ביקשה שיכניסו אותנו לקיבוץ גבת.
 
העשרה
קיבוץ גבת: "גְּבַת הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, השוכן כ-3 קילומטרים דרומית-מערבית למגדל העמק, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. הוא משתייך לתנועה הקיבוצית". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

גבת
גְּבַת הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, השוכן כ-3 קילומטרים דרומית-מערבית למגדל העמק, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. הוא משתייך לתנועה הקיבוצית.

ילדת חוץ
ילדה אשר גדלה בקיבוץ ומסופחת למשפחה מאמצת

משפחה שכולה
משפחה שכולה, נקראת משפחה אשר בנים או בנות, חיילים,שנפלו במלחמות ישראל, או מערכות איבה.

ציטוטים

”למדתי שמשפחה מלוכדת היא החשובה ביותר. לא חשוב היכן , העיקר יחדיו“

הקשר הרב דורי