מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חווית ילדות מרתקת – עלילות חסמב"ה

נחום ושגיא קשר רב דורי
כוחות מגן הנוטרים
תיעוד סיפור לזכרו של נחום שנייד, נפטר במהלך תכנית

חווית ילדות מרתקת – עלילות חסמב"ה

שמי נחום שנייד ואני יליד ירושלים של שנת 1936. גרתי בשכונת כרם אברהם שם בילית את שנותיי הראשונות. כנערים היינו מאוד פעילים בסיוע לארגוני המחתרת בהפצת כרוזים בגנות הממשל הבריטי. ניצלנו את העובדה שהכרנו את כל הסמטאות בשכונות ואת המעברים בין הגדרות ולכן יכולנו לנוע באזור מבלי להתגלות על ידי פטרולים של הצבא הבריטי. פעילות זאת גרמה אי נוחות רבה לממשל הבריטי בגלל העיתונות הזרה העוינת. העברת הכרוזים והפצתם בשכונות דרבנה צעירים רבים להצטרף לאירגוני המחתרת השונים.

בגיל 11 כתוצאה ממצב משפחתי מסוים התקבלה החלטה משפחתית לשלוח אותי לקיבוץ נען "כנער חוץ", השנה 1947 לקראת שנת הלימודים המתחילה בחודש ספטמבר. בקיבוץ היה נוהל שכל נער חוץ מאומץ על ידי משפחה מקומית. המשפחה המאמצת שלי הייתה משפחת מוסינזון. אבי המשפחה היה קצין הביטחון של היישוב. בתי הילדים היו בנפרד מההורים וחיו ברמה גבוהה של עצמאות.

פעם בשבוע היינו מבלים ערב בבית המשפחה המאמצת. בערב זה נהגנו לשמוע סיפורים שונים אותם חיבר אבי המשפחה. הסיפורים סבבו תמיד על קבוצת נערים שיסדו "ארגון סתרים" שפעל נגד שני גורמים. האחד נגד ארגונים ערבים עוינים והשני נגד השלטון הבריטי ששלט בארץ.

לקראת תחילת שנת 1948 כבר דיברו על התגברות פעולות הטרור של ארגונים ערבים והתארגנות שלהם לפלוש לאזורים שהוגדרו כישראליים במסגרת תוכנית החלוקה עליה הוחלט בארגון האומות המאוחדות. כוחות המגן היהודיים, הנוטרים, התאמנו רבות בשדות קיבוץ נען.

תמונה 1

לאור העובדה שדוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינת ישראל והסכמה עקרונית לתוכנית החלוקה ואי בסכמת חבר מדינות ערב לתוכנית זאת ולכן מסתמנת חלוקה של ארץ ישראל.

עם הכרזת הקמת המדינה התחילו פעולות איבה רבות שהתפתחו מאוחר יותר למלחמת השחרור שלנו. במקביל הלכו הסיפורים של אבי המשפחה ואפיינו את המצב האמתי שבשטח. כאשר ביקשנו לדעת מי זאת הקבוצה הזאת, למרות שידענו שהסיפור דמיוני, נהג אבי המשפחה לומר שזאת חבורה סודית בהחלט. והסכים רק לומר שמנהיג החבורה שמו ירון זהבי.

בחודשים מרץ אפריל של שנת 1948 רבו התקריות האלימות באזור ומפגשי הסיפורים הלכו והתמעטו בגלל פעילותו של אבי המשפחה כקצין הביטחון של הישוב. בחודש מאי, ליתר דיוק 15 במאי של שנת 1948 הכריזו על הקמת מדינת ישראל והחגיגה הייתה גדולה.

לקראת חודש יולי של 1948 התקבלה החלטה משפחתית להחזיר אותי לחיק המשפחה שהתגוררה בירושלים. חזרתי לירושלים בשיירה שנסעה "בדרך בורמה" המפורסמת. הנסיעה הייתה מסוכנת הן מבחינה של חשש להתקפות מצד הכנופיות הערביות והן מבחינת רמת איכות של הדרך שהייתה מאובקת, מלאה אבנים וסלעים שבמקביל לשיירות שעברו בה בוצע סיקול של אבנים גדולות שמנעו נסיעה איכותית בדרך הזאת.

 תמונה 2

נחום שנייד ואשתו רחל

תמונה 3

לימים התפרסמה סידרה של ספרונים של יגאל מוסינזון, כן אותו אבי המשפחה המאמצת שלי מקיבוץ נען, בשם "חסמב"ה", חבורת סוד מוחלט בהחלט.

 תיעוד סיפור לזכרו של נחום שנייד

תמונה 4

 נחום ואשתו רחל השתתפו השנה בתכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר אילנות , בהרצליה. התלמיד שגיא ולרו, "נכד המאומץ", ליווה אותם במפגשים ותעד את סיפורם. במהלך התכנית נפטר נחום. סיפורו נשמר ותועד.

תמונה 5

 תשע"ה

מורה מובילת תכנית טל פרץ, מנחה עירונית שרה לאוטמן

מילון

דרבנה
מלשון לדרבן, להאיץ לעודד

לסקל
לנקות שטח מאבנים המצויות בה

ציטוטים

”לעולם תשאף למצוינות ללא פשרות, תוך שמירה על צניעות מרבית“

הקשר הרב דורי