מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חווית ילדות ממלחמת העולם השנייה בתוניס

סבתא קלרה המספרת
מיכלי הנכדה המתעדת
לאחר כשתי דקות נשמע קול נורא של "בוום!!" חזק מאוד!! ביתנו היטלטל כספינה מצד לצד ללא שליטה, פחד גדול נפל עלינו.

שמי קלרה כהן (לבית סיטבון ), נולדתי בעיר תוניס שבתוניסיה בשנת 1938.

הסיפור שאספר לך מיכלי, נכדתי היקרה, התרחש בזמן מלחמת העולם השנייה. היה זה כשהייתי כבת חמש וחצי בערך.

בחוץ התחוללה מלחמה, פצצות ופגזים  נפלו בכל מקום. בכל פעם  שהיו הפגזות נשמעה אזעקה מפחידה כדי להודיע לאנשים להיכנס למקום מוגן. מיד עם השמעת האזעקה, היינו רצים כל המשפחה: אבא, אימא, אני וארבע אחיותיי, למסדרון הבית המרכזי שהיה מוגן קצת יותר מאשר החדרים הצדדיים. הפחד היה גדול ונורא!

יום אחד במהלך המלחמה נשמעה אזעקה שקראה לכולם לרוץ ולתפוס מחסה. רצנו מהר כל עוד נפשנו בנו למסדרון המרכזי. אבא שלי שלא הפסיק מלומר פרקי תהילים בזמן האזעקות עשה זאת גם הפעם. לאחר כשתי דקות נשמע קול נורא של "בוום!!" חזק מאוד!! ביתנו היטלטל כספינה מצד לצד ללא שליטה, פחד גדול נפל עלינו.

באותו רגע ממש הרים אבי את קולו ואמר את פרקי התהילים בקול רם וחזק מאוד – מה שחיזק אותי מאוד.

לאחר שיצאנו החוצה, התברר כי הפצצה נפלה סמוך מאוד לביתנו. אבל בחסדי ה' אף אחד לא נפגע.

הזוית האישית

קלרה כהן מספרת את סיפורה לנכדתה מיכלי פרסיה.

מילון

המערכה בתוניסיה
הוא השם שניתן למערכה הצבאית, שהתנהלה בשטח תוניסיה, במסגרת המערכה בצפון אפריקה במלחמת העולם השנייה, בין נובמבר 1942 למאי 1943. המערכה ניטשה בין כוחות מדינות הציר לבין צבאות בעלות הברית. כוחות בעלות הברית כללו בעיקר כוחות צבא מהממלכה המאוחדת, ארצות הברית וצרפת החופשית, אליהם הצטרפו יחידות מכוחות פולין במערב ומממלכת יוון. בריטניה וארצות הברית, הגיעו ממזרח, במרדף אחר קורפוס אפריקה הנסוג, בפיקודו של הפלדמרשל ארווין רומל, וממערב, לאחר הנחיתות בחופי אלג'יריה ומרוקו במסגרת מבצע לפיד. בעקבות מבצע לפיד הזרים הפיקוד העליון הגרמני כוחות יבשה ואוויר חזקים לתוניסיה, כדי למנוע את נפילתה לידי בעלות הברית, והצליח לבלום את המשך התקדמות כוחותיהם מזרחה ("תחרות המירוץ אל תוניסיה"). בראשית 1943 הצטרפו לכוחות הציר בתוניסיה גם כוחותיו של רומל, שנסוגו מלוב. כוחות הציר ערכו מספר התקפות מוצלחות כנגד בעלות הברית, והנחיתו מכה קשה לכוחות אמריקאים במסגרת קרב מעבר קסרין בפברואר 1943, אך יתרונם המספרי והלוגיסטי של בעלות הברית הביא בסופו של דבר להכרעת כוחות הציר בתוניסיה, ולכניעתם של מעל 230,000 חיילי מדינות הציר במאי.

ציטוטים

” ב"ה זכינו לעלות ולכונן את ארצנו הקדושה, וכולנו בציפייה לגאולה השלימה. בקרוב ממש. “

הקשר הרב דורי