מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חווית העלייה של סבתא סימונה ממרוקו לארץ

סבתא סימונה ונכדתה פלה
סבתא סימונה בצעירותה
שכל הנוער התחילו לרקוד ולשיר. הייתה שמחה עצומה. רצתי בשמחה: "קומו קומו הגענו ארצה"!

סבתא סימונה לוסקי מספרת את סיפורה לנכדתה פלה במפגש של הקשר הרב דורי.

נולדתי בקזבלנקה שבמרוקו בשנת 1934, ובשנת 1955 עליתי לארץ. בתחילת חודש אוקטובר של 1954. יצאנו כל המשפחה למסע עלייה לארץ – עם אבא ושבעה ילדים, כשאני הגדולה מכולם. עלינו בעלייה הראשונה מקזבלנקה יחד עם עוד 700 משפחות שהיו ברוכות ילדים. הפלגנו ממרסי לצרפת באנייה צרפתית ישנה מאוד. הנסיעה בים הייתה מאוד קשה, הים היה סוער. ורק אחרי חמישה ימים הגענו למרסי בצרפת. שם איכסנו אותנו בקרוונים בתוך מחנה ענק של כול העולים ארצה. ישבנו במרסי קרוב ל4 חודשים והמתנו להמשך הנסיעה לארץ ישראל.

בצעירותי

תמונה 1

אחרי ארבעה חודשים הפלגנו באנייה ישראלית שקראו לה "הרצל". הנסיעה ארכה 4 ימים  ובראשון לינואר 1955הגענו לישראל. זו הייתה החוויה הכי מרגשת שלי. שמענו ברמקול שעוד מעט נגיע לנמל חיפה. כל הנוער לא ישן כל הלילה. התקרבנו לנמל חיפה בסביבות 4:30 לפנות בוקר, כשהיה עדיין חשוך. לפתע ראינו הר והמון אורות. זה היה מראה כל כך יפה עד שכל הנוער התחילו לרקוד ולשיר. הייתה שמחה עצומה. רצתי להוריי ולאחיי, הערתי אותם בשמחה: "קומו קומו הגענו ארצה"!

אבל כשירדנו מהאנייה קבלת הפנים הייתה מאכזבת מאוד וקלקלה לנו את כל השמחה. ריססו אותנו בריסוס שנקרא DTT כאילו היינו בהמות ולא בני אדם. צעקנו ובכינו אבל לא הייתה ברירה. לאחר מכן, שמו אותנו בטנדרים ולקחו אותנו עם עוד כמה משפחות ליד מושב מצליח השוכן בשפלה דרומית לעיר רמלה. זה היה חורף מלא בוץ, הדירות היו קטנות ומבטון. הקליטה לא הייתה קלה בכלל, אבל אבא שלי שהיה מאד ציוני. בשבילו הכול היה בסדר כל עוד אנחנו בישראל.

הזוית האישית

סימונה לוסקי: התחתנתי, הקמתי משפחה היום אני גרה בהר עמשא ויש לי נכדים ונינים.

תודה לאל שאנחנו בישראל!.

מילון

הר עמשא
הוא כפר שיתופי חקלאי ולשעבר קיבוץ בדרום הר חברון, בחבל יתיר בתחומי ישראל, סמוך לקו הירוק. היישוב ממוקם 20 ק"מ דרומית לחברון ו-14 ק"מ צפונית-מערבית לערד ומשתייך למועצה אזורית תמר. הר עמשא תוחם ממזרח את יער יתיר, שטח נטוע-אדם של כ-30,000 דונם. הגדרתו כיישוב קו תפר נובעת ממיקומו בצומת הגאוגרפי שבין הר חברון, מדבר יהודה והנגב הצפוני. נכון לחודש אפריל 2013 יש ביישוב 112 תושבים ב-28 מבנים.

D.D.T
קיצור של: Dichloro-Diphenyl-Trichloro-ethane, בתעתיק לעברית: די-די-טי, או ד.ד.ט, קיצור של: דיכלורו-דיפניל-טריכלורו-אתאן), הוא חומר להדברת מזיקים ממשפח האורגנוכלורינים (Organochlorine),

ציטוטים

”התחתנתי, הקמתי משפחה ויש לי נכדים ונינים. תודה לאל שאנחנו בישראל. “

הקשר הרב דורי