מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חווית היום הראשון של סבא בכתה א'

יהונתן וסבא אברהם
ביקור במוזיאון בית התפוצות
משחקי ילדות אז והיום

ילדות של  סבא

היום הראשון בכיתה א': אני זוכר בתור ילד קטן בן 6 או 7 הגעתי עם משפחתי ממרוקו לצרפת בתאריך 11.6.1954 הגענו למעברת מנסי ליד קיבוץ מגידו. למחרת היום ההורים שלי לקחו אותי לביה"ס בכיתה א'. אציין שלא ידעתי לדבר עברית, הסביבה הייתה מוזרה מאוד לא הכרתי את הילדים והיה לי קשה להתחבר למקום ולסביבה. הייתי בכיתה א' רק כמה ימים כי זה היה סוף השנה. לאחר כמה ימים לקחו אותנו לקייטנה. בקייטנה לימדו אותנו את השפה העברית וחיי חברה. התרגלתי להתחבר עם ילדים בני גילי ויצרתי חברות עם כמה ילדים שבמשך הזמן גדלנו ביחד.
בשנת 1958 סגרו את המעברה ועברנו לגור בטבריה. למדתי בביה"ס יסודי וסיימתי את התיכון העירוני בטבריה עד כיתה י"ב. לאחר מכן התגייסתי לצה"ל ושירתי בחיל האוויר ובשירות סדיר למשך 3 שנים. לאחר שחרורי מצה"ל התחלתי לעבוד במפעל בטחוני.
בשנת 1969 התחתנתי, נולדו לי 5 ילדים ושמותיהם: שגית, רווית, דורית, עירית ודוד. שלוש בנותי התחתנו. בתי דורית היא אמא של יהונתן, נעה ואיתי. עירית היא אמא של שקד, מעיין וגפן. רווית היא אמא של יינון, עדי והדר. בסך הכול  תשעה נכדים.
אציין שבמשך שנות עבודתי עסקתי בתחביבים שונים: פוליטיקה, נגרות, ספורט ועוד. הייתי חבר במשך שנים רבות במועצת הפועלים, חבר ועד במפעל תעשיות רכב, במשך שנים רבות וחבר במועצה דתית במשך 24 שנים וכן עיסוקים רבים נוספים.
משחקים של אז והיום
המשחקים ששיחקנו אז הם: כדורגל, מונופול, מחבואים, מחניים, דמקה, שחמט.
כדורגל
אומנם קשה היה להשיג כדור, נעליים מיוחדות וכמובן תלבושת אחידה אבל עשינו מאמצים ואלתרנו כדור מגרביים לא בשימוש ובגדים תואמים, מתוך השכונות היו ילדים ובניהם שכונותינו ושיחקנו שכונה נגד שכונה. הייתי משחק בקבוצות של מקומות עבודה במפעלים וזכינו במקום הראשון, שיחקתי במגוון תפקידים בקבוצה לדוגמה: חלוץ מרכזי. הבקעתי מספר גולים. באותה תקופה שיחקנו במשחקי כדורגל הרגשנו בהנאה מרובה פיתחנו כושר גופני וזה שיפר את המצב הבריאותי של כולנו.
מונופול
התחברתי עם כמה ילדים וקנינו משחקים משותפים ובניהם היה מונופול, מאחר שבאותם ימים לא הייתה טלוויזיה ושיחקנו בכל שעות הפנאי את משחק המונופול.
מחבואים
שיחקנו כמו שמשחקים היום, אחד ספר וכל השאר התחבאו. התחבאנו בין העצים, בים הסלעים, מאחורי פחי אשפה ועוד.
מחניים
זהו משחק שמתחלקים בו לשתי קבוצות עם כדור, בערך אותם החוקים שיש היום.
דמקה
היינו תלמידים והיינו הולכים למועדונים אחר הצהריים. שם שיחקנו אחד נגד השני בדמקה. כל  מי שהיה מפסיד, היה יוצא  מהמשחק, עד שנשאר האחרון שמוכרז כאלוף הדמקה.
שחמט
זהו משחק קשה שרק חברים עם סבלנות וידע ישבו ושיחקו בו. משחק השחמט היה נמשך זמן רב. לקח הרבה זמן בגלל המורכבות של המשחק.
משוב של הנכד יהונתן 
אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי. שומע את סיפורי ילדות של סבא ומלמד אותו טכנולוגיות במחשב. אני עוסק במשחקי מחשב ומשחקי קופסה. הטכנולוגיה התפתחה והדור שלנו רגיל להשתמש במחשבים ובמוצרי אלקטרוניקה. כיום עומדים לרשותנו אמצעים רבים ומגוונים למשחקים ולדברים שנוח לעשות בשעות הפנאי.
תשע"ה  2015

מילון

מונופול
משחק לוח המבוסס על עולם העסקים, שמטרתו היא השגת שליטה (מונופול) על שטחי לוח המשחק באמצעות מהלכי קנייה ומכירה של נדל"ן

ציטוטים

”מחבואים, שיחקנו כמו שמשחקים היום אחד ספר וכל השאר התחבאו. “

הקשר הרב דורי