מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויות מכפר הנוער ימין אורד

אני וסבתא
ריקודים במוצא שבת
סיפור העלייה וההסתגלות של סבתא רחל רוט

חסון אור, מבית הספר אהוד מנור משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא רחל רוט, הניג. סבתא רחל נולדה בשנת 1949 ברומניה, בעיר אודורהי סקויסק . היא עלתה לארץ בשנת 1961. סבתא רחל סיפרה לאור את סיפור משפחתה ניצולת השואה ואת סיפור עלייתה לארץ.
 
סבתא רחל מספרת:
הניסיונות והחלום לעלות לישראל
 
נולדתי ברומניה להורים ניצולי שואה, היינו משפחה בת 4 נפשות: אחי, אני והוריי. עד גיל 12 למדתי בבית ספר רומני והונגרי מכיוון שליהודים לא הייתה מסגרת חינוכית משלהם. בני משפחתה של אימי עלו לארץ ובעקבותיהם הוריי רצו מאוד לעלות אף הם לארץ ישראל. נרשמנו מספר פעמים לעליה לארץ ישראל ונתקלנו בהרבה מאוד מכשולים והתנכלויות מצד הממשל הרומני.
 
העלייה
לאחר שנים רבות של השפלות וסבל הגיע היום המאושר ובו אישרו לנו לעלות לארץ ישראל. ערכו עליי בדיקה ידנית ויסודית שבה הסירו מעליי כל תכשיט ועגילי זהב שהיו עליי והשאירו אותם אצלם, לכל המשפחה אשרו לקחת משקל של 40 ק"ג חפצים אישיים. העלו אותנו לאנייה ע"ש "תיאודור הרצל" לכיוון נמל חיפה ובדרך האנייה עגנה באחד מנמלי איטליה לכ-4 ימים. המסע כולו לנמל חיפה לקח כשבוע ימים.
 
בחיפה ערכו לנו מיון וקליטה ושיבצו אותנו להתגורר באור-עקיבא ומשם נסענו להיפגש עם כל המשפחה הוותיקה והחדשה באזור רמתיים. באור עקיבא התגוררנו כשנתיים בשנת 1963 ובמהלך שנים אלו החליטו הוריי שהכי טוב בשבילי זה להמשיך את לימודיי בפנימייה ואם כבר מחוץ לבית אז העדיפו שזה יהיה בבית ספר דתי. כך בתחילת לימודיי בכיתה ז' מצאתי את עצמי מחוץ לבית בכפר נוער דתי " ימין אורד" שהיה על הכרמל, בהתחלה קצת נרגשת וקצת חוששת מהלא נודע אך עד מהרה מצאתי חברות וחברים טובים, חדרים יפים, נוף נהדר ואווירה מצוינת. הפנימייה נוהלה על ידי יצחק מאיר שהיה איש משכמו ומעלה וידע לדאוג לכל צורכי התלמידים. האוכל היה בשפע ולא היה חסר דבר מלבד הגעגועים לבית ולהורים. לחופשות הביתה יצאנו לעיתים רחוקות את רוב החגים והשבתות חגגנו בפנימייה, להורים נסענו בסוכות ובפסח ובפעם בחודש בשבת. אולם ככל שעבר הזמן נהיה לנו נעים מאוד בפנימייה ופחות התגעגענו הביתה.
 
הפעילות הענפה שכללה טיולים ומסעות, ריקודי עם וסרטים ופעילות חברתית רבה כל זה לא הותיר הרבה זמן למחשבות וגעגועים לבית וכשרצינו להתפנק מעט יצאנו לטייל ב"ניר עציון" הסמוכה או לקניות ממתקים בכפר האומנים "עין הוד".ה שבתות והחגים היו מאוד חווייתיים, התלבשנו בגדי שבת או חג לצד התפילות והארוחות החגיגיות שכללו גם שירי שבת יפים והיו גם פעילויות חברתיות מהנות. המדריכים והמדריכות דאגו להעסיק אותנו בפעילויות שונות ברוב הזמן, ועל אף שאז לא היו לנו מחשב וטלוויזיה לא היינו משועממים, חג הפורים וחג החנוכה היו מיוחדים מאוד, בפורים נבחר אחד התלמידים לרב-פורים. כולם התחפשו והיו הצגות וכן טקס מיוחד לתליית "המן". חג החנוכה היו הצגות ושוק מיוחד שקנינו בו בתלושים.
 
הפנימייה בהגדרתה הייתה דתית אך יחד עם זאת למדו בה בנים ובנות יחד ללא הפרדה מלבד החדרים שהיו מופרדים. ימין אורד נקרא כך על שם ידיד ישראל "צ'רלס אורד וינגייט" אשר סייע להגנה והקים את פלוגת הלילה. הפנימייה שוכנת בהרי הכרמל לצד כפר "ניר עציון" וכפר האומנים "עין הוד" ומשקיפה אל נופי הכרמל הנהדרים ובאופק אפשר היה לראות גם את הים. ימין אורד הוקמה על ידי הסוכנות היהודית במטרה לקלוט ילדי עולים, לחנכם ולהקל על המשפחות שזה עתה עלו ארצה.
 
שנתיים יפות ומהנות ביליתי בפנימייה, נהניתי מכל רגע ועברתי חוויות מהנות מאוד. בימים אלו נוצר קשר מחודש עם החברים והחברות מאותה התקופה וזאת אחרי ניתוק של כ-50 שנה, זהו קשר מתמשך עם מפגשים מידי פעם שבהם אנו מעלים חוויות מאותה התקופה וזה מאוד נחמד. 
 
תכנית הקשר הרב דורי
 
משוב של סבתא רחל: " התכנית תרמה לי בכך שהצלחתי להעביר לנכדי את סיפור התלאות והסבל שעברתי בעלייתי לארץ ישראל וכן סיפור חיי בראשית שנותיי בארץ. עברה בי התרגשות גדולה מלהיזכר בכל הסיפורים והחוויות שעברתי לעומת החיים הנפלאים שיש להם היום".
 
משוב של אור: "התכנית והעבודה המשותפת עם סבתא תרמה לי להבין יותר את קשיי העלייה והקליטה שהיו לסבתי ולעולים לארץ ישראל בכלל בתקופה ההיא וכן את אורח החיים שסבתי עברה בהיותה ילדה לעומת החיים הנוחים והקלים שיש לילדים בעידן העכשווי".   
 
העשרה
"יְמִין אוֹרְד, על שם אורד וינגייט, הוא כפר נוער פנימייתי דתי בשולי הכרמל, סמוך ליישובים ניר עציון ועין הוד. כפר הנוער מצוי בבעלותה ותחת אחריותה של הוועדה לעליית הנוער הדתי שהקימה תנועת הקיבוץ הדתי. המקום נוסד ב-1953 ונקרא תחילה "כפר וינגייט". גרים בו כ-500 בני נוער עולים מחבר המדינות, מאתיופיה, מאמריקה הלטינית, צרפת ועוד. הכפר שואף לחזק את אישיותם של החניכים תוך כבוד והבנה לרקע התרבותי שממנו באו, וללוותם כבוגרים".
תשע"ו, 2016

מילון

כפר נוער דתי "ימין אורד"
יְמִין אוֹרְד, על שם אורד וינגייט, הוא כפר נוער פנימייתי דתי בשולי הכרמל, סמוך ליישובים ניר עציון ועין הוד. כפר הנוער מצוי בבעלותה ותחת אחריותה של הוועדה לעליית הנוער הדתי שהקימה תנועת הקיבוץ הדתי. המקום נוסד ב-1953 ונקרא תחילה "כפר וינגייט". גרים בו כ-500 בני נוער עולים מחבר המדינות, מאתיופיה, מאמריקה הלטינית, צרפת ועוד. הכפר שואף לחזק את אישיותם של החניכים תוך כבוד והבנה לרקע התרבותי שממנו באו, וללוותם כבוגרים.

סרטלק
אוהב אותך

ציטוטים

”הכי בטוח בארץ ישראל- אין לנו ארץ אחרת“

”החיים יפים וקשים צריך לעשות אותם קלים ככל האפשר וליהנות מהם“

הקשר הרב דורי