מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות של סבתא רחלי במושב תנובות

מבלים ביחד
צניחה חופשית
הזיכרונות שחרוטים בזכרונה של סבתא

סבתא נולדה במושב תנובות למשפחה רחבה.

רקע – מושב תנובות

"תְּנוּבוֹת הוא מושב באזור השרון בין הערים נתניה וטול כרם. המושב שייך למועצה אזורית לב השרון. תנובות הוקם בשנת 1952 על ידי עולים מתימן וכלל 76 משקים".(ויקיפדיה)

בית העם ובית הכנסת במושב תנובות

תמונה 1

סבתא הייתה בגן במושב תנובות, לאחר מכן היא למדה בבית ספר ממלכתי דתי של בנים בנות. סבתא לא תשכח שאביה ז"ל נכנס לכיתה במהלך הלימודים ואמר למורה שהוא צריך לקחת את רחלי. המורה שאל אותו: "למה אתה לוקח אותה? חבל, יש לה רצון ללמוד", אבא של סבתא לקח אותה בלי רשות בזמן שהמורה היה בהלם בפה פעור.

סבא הוציא אותה מהלימודים ולקח אותה לעבודה בחקלאות. סבתא הייתה עובדת בשדה והיא עלתה על עגלה עם סוס עם שתי האחיות שלה. זכורה לסבתא תקרית בה במהלך הרכיבה, הסוס החל להשתגע ודהר מהר, ברגע שהייתה פניה הסוס פנה מהר ועצר. סבתא ואחיותיה עפו על האדמה בפרדס, לאחר כשעתיים שבהן חזרו הביתה הן ראו את הסוס בעודן פצועות מהנפילה. באותו שבוע, סבתא לא הלכה ללימודים. לאחר שהבריאה מהנפילה ושבה לתפקד כרגיל, סבתא המשיכה לעזור להוריה במשק לפני הלימודים. היא הייתה קמה מוקדם, לחלוב את הפרות. כשחזרה מיום הלימודים, הייתה זורעת תירס ובוטנים בשדה. בחופש הגדול סבתא הייתה עוזרת לאביה בקטיף של עגבניות, פלפלים ומלפפונים.

בגיל 17 חברה של סבתא הציעה לסבתא לבוא לחתונה של מישהו מהמושב. סבתא סירבה ואביה שיכנע אותה בכל זאת ללכת. כשנכנסה לאולם  סבא ראה אותה, הוא הסתכל על סבתא והתאהב בה ממבט ראשון. סבתא אמרה אז לחברתה: "מה הוא רוצה מהחיים שלי?" והוא לא עזב את סבתא והמשיך לחזר אחריה ולהגיע למושב. סבתא התאהבה בו ולאחר כשמונה חודשים סבתא התחתנה עם סבא כשהייתה בת שמונה עשרה.

הזוית האישית

סבתא רחלי מספרת לנכד ענבר כהן על חוויות ילדותה במושב תנובות ועל ההכרות עם סבא.

 

מילון

מבצע על כנפי נשרים
הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק בשנים 1949 - 1950 (ויקיפדיה)

תנובות
תְּנוּבוֹת הוא מושב באזור השרון בין הערים נתניה וטול כרם. המושב שייך למועצה אזורית לב השרון. תנובות הוקם בשנת 1952 על ידי עולים מתימן וכלל 76 משקים.

ציטוטים

”למדתי מסבתא מה הערך של חריצות והשקעה.“

הקשר הרב דורי