מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויות ילדות של סבתא נורית מקום המדינה

אני וסבתי יושבים על הספה בסלון
סבתי בתמונה כיתתית עם חבריה
מקבץ סיפורי ילדות של סבתי

סבתי אתל נולדה בקרית עבודה, שהפכה אחר כך לשכונה בחולון. הימים היו ימי המנדט הבריטי, השכונה הקטנה הייתה מוקפת חולות נודדים, השכונה הייתה ליד שני כפרים ערביים: תל עריש ואזור. ברחובות מסביב גדלו עצי שקמה ואחרי הלימודים הילדים שיחקו בחוף בחולות, והיו מביניהם שבנו בית על עץ השקמה. השכונה היתה של בתים בני קומה אחת ולכל בית הייתה חצר גדולה בה גידלו מינים שונים של עצי פרי. לסבתא בחצר היו לולים שהיו בהם תרנגולי הודו. היה לה תרנגול ערבי וברבורים סורים לפעמים הכין אביה בריכה בחצר, וסבתי הייתה לוקחת מקל ומובילה את ברבורים לשחייה בבריכה. היא הייתה מרוצה מעצמה וקראה לעצמה 'רועת אווזים'.

כשנשאלה סבתא על מקצועות שנעלמו מהעולם סיפרה לי על בעלי מקצעות שעבדו בשכונתם: היא סיפרה לי על אברהם החלבן שהיה שכל יום מסתכסך עם כלבה האהוב 'זריז', זה היה בועט בו והשני מנסה לנשוך אותו. אדם אחר היה שמואל מוכר הנפט, ועוד אדם שמכר קרח. למשפחתה של סבתי היה המקרר היחידי ברחוב, אותו קיבלו במתנה מדוד מאמריקה והשכנים היו מאכסנים בו מוצרים שחששו שיתקלקלו.

סבתי מספרת שבזמן מלחמת השחרור אביה היה נהג אוטובוס ובכל פעם שהיה נוסע בקו חולון-תל אביב היו חששות שלו ושל הנוסעים שיותקפו על ידי הערבים מהכפרים הסמוכים לדרך. סבתא חששה לשלומו מפני שלנוסעים היה אומר לשכב על הרצפה, אבל הוא היה חייב לשבת זקוף ולנהוג. כשהוא איחר לשוב הביתה הדאגה גברה בתחילת המלחמה. סבתי שהייתה באותה תקופה ילדה קטנה לא הבינה שזאת מלחמה והמשיכה לשחק להתנדנד בחצר, שכנה עברה וצעקה עליה ועל חברתה לחפש מקום מסתור מהיריות. סבא רבא (אבי סבתי) עקר עץ גויאבה, והוא והשכן חפרו בין שני הבתים מקלט. המקלט היה מגרש משחקים עבור הילדים בשכונה, אבל בעת אזעקה כל השכנים נכנסו וישבו בו עד שנשמע קול ארגעה. בלילות היו חוצים את הרחוב לרחוב שכן למרתף צפוף שהיה מקום המסתור היחידי בסביבה בו ישנו.

אחרי המלחמה הייתה תקופה של עלייה מארצות רבות לישראל. לכיתה של סבתי הגיעו ילדים ממצרים, תורכיה, בולגריה ,רומניה ורוסיה. התלמידים מרומניה הצטיינו בידיעותיהם בחשבון, מורה מכיתה ח' היה מוציא אחד מהם, אליעזר, מהכיתה כדי שיסביר בעיות בחשבון שהוא עצמו לא ידע לפתור.

סבתא נורית עם בני כיתתה 

תמונה 1

לקובץ התיעוד המלא

הזוית האישית

הנכד יותם: נהניתי מאוד מהתכנית וגיליתי הרבה דברים חדשים ומפתיעים על חייה של סבתי, ומעבר לכך זה חיזק את הקשר שלנו.

מילון

ריכוז
מונפוול

ציטוטים

”לא ידענו מה זה מלחמה“

”לכל בית הייתה חצר גדולה בה גידלו מינים שונים של עצי פרי. לסבתא בחצר היו לולים שהיו בהם תרנגולי הודו. היה לה תרנגול ערבי וברבורים סורים“

הקשר הרב דורי