מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויות ילדות מאירן

סבתא מלכה והנכדה שירה
סבתא מלכה בילדותה
סיפור חיי- מלכה בן דוד

סיפור העלייה מאירן

בשנת 1961 אחותי ואני עלינו דרך עליית נוער בגיל 14. היינו בפנימייה בהוד השרון וכעבור שנתיים עלו הורי ואחי והתיישבו במעברת מפדה בחולן. כשאר סיימתי את התיכון בהוד השרון, עברתי ללמוד הוראה בסמינר בית הכרם בירושלים ואז התחלתי ללמד במושב צוחר בדרום. כעבור שנה עברתי לקריית גת ובעקבות נישואי עברתי למושב רינתיה. עבדתי כגננת בלוד ולאחר מכן עבדתי בחינוך המיוחד ביהוד וגם כמדריכה לסטודנטים באוניברסיטת בר אילן. נכון לעכשיו אני גמלאית של משרד החינוך.

התנדבות

לאחר שפרשתי לגמלאות התנדבתי בעזרה להכנת שיעורי בית לילדים מתקשים. כך פגשתי ילד מקסים והחלטתי לעשות ביקור בית אצלו. פגשתי את כל בני משפחתו, אנשים חמים עם אמצעים כלכלים דלים. החלטתי לעזור למשפחה ולגייס עבורם משחקים, ספרים, בגדים, רהיטים ודברי בית ספר לילדים.

חגים

בחג הפסח ככמיהה לעלות בשנה הבאה לארץ ישראל. באירן נהגנו לפרוש מפה לבנה ארוכה ולשבת מסובין על השטיח עם כריות כשהילדים מחפשים את האפיקומן. כשקוראים על עשרת המכות, היה לנו מנהג להכות עם בצל ירוק אחד על השני. ובירכנו בפרסית. כשהגענו לישראל אני ואחותי חגגנו את חג הפסח אצל הדודים שלנו. בארץ כבר לא פרשנו מפה על השטיח, אלא ישבנו סביב השולחן.  אך אנחנו כן ממשיכים עם מנהג הבצל הירוק.

סיפור  אישי

כשההורים עלו לארץ, נסענו לקבל את פניהם בהתרגשות רבה ושני אחי שהיו בני שנתיים ואחד בן ארבע רצנו לקראתם וזה היא קרוב לחג החנוכה הגשמנו את הרצון שכול המשפחה תהיה ביחד זו הייתה השנה הראשונה שההורים שלי חגגו את חג החנוכה בארץ היא שמח ומרגש מאוד.

חפץ יקר לי

הורי העבירו לי את קערית הקידוש מכסף. יש עליה עיטורים מלפני המון שנים. הקערית חשובה לי מאחר וזה מזכיר לי את לילות שישי כשאבא קידש. חפץ נוסף שמזכיר לי את הבית הם מלקחיים להעברת גחלים מפרס.

%d7%a7%d7%9c%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%a4%d7%a8%d7%a1

הגשמתי את חלומי בכך שהפכתי למחנכת בישראל. עם עליתי לארץ  נתקלתי בקשיי שפה למשל במקום לומר לדוג דגים אמרתי לדאוג דגים וכולם צחקו ואמרו לי הדגים לא דואגים, אך בעזרת מורים למדנו את השפה במהרה. הספר הראשון שזכור לי הוא אלף מילים בעברית.

להלן סירטון משפחתי שיצרנו במהלך התכנית – משפחת בן דוד

הזוית האישית

נהנינו מאוד להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי, היה לנו כייף ומרגש, חוויתי ומרתק.

מילון

סמינר
מכללה

ציטוטים

”כל אחד ונקודת המבט שלו“

הקשר הרב דורי