מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויות ילדותי ברמת גן

אסתר גולדמן ומיה בתכנית
אסתר גולדמן בילדותה
היינו הולכים לדוד שלמה לצפות מגג ביתו במצעד יום העצמאות

נולדתי בישראל בתל אביב

את ילדותי עברתי ברמת גן, בבית צמוד קרקע עם חצר גדולה. גדלנו, זוג הורים וחמש אחיות אוהבותבשני חדרים קטנים . בחצר ביתנו שתל דודי שלמה עצי פרי שונים: אבוקדו, רימונים, שסק ועוד.

מסביב לרחוב שבו גרנו היו שטחי אדמה גדולים ששם נהגנו לבלות את רוב שעות אחה"צ. המשחקיםששיחקנו היו, חמש אבנים, קלאס, עמודו, גולות , שלוש מקלות ועוד.

בביתנו המצב הכלכלי היה קשה והפרנסה לא הייתה בשפע. אני זוכרת, שלרוב השכנים כבר היה פריג'ידר(מקרר) על חשמל ואצלנו בבית עדיין השתמשנו במקרר קרח. הייתי רוכבת כל יום על האופניים לקנות קרח ומניחה אותו בסל בד שאמי תפרה לשם כך.

אסתר גולדמן בילדותה

תמונה 1

בראש השנה ופסח היו קונים לנו בגדים חדשים ונעליים חדשות . בחג פורים אמי תפרה לנו את התחפושות וכך המשיכה המסורת גם לכם הנכדים. תחפושות מהממות שונות מהתחפושות שקונים היום: הולנדית, רבי, הדבורה מאיה, פירו הליצן, פטרייה, מרבה רגליים ועוד 

 הנה דוגמא לתחפושת מיוחדת שאימי תפרה לי לחג פורים

 

תמונה 2

את יום העצמאות אהבתי במיוחד. היינו הולכים כל המשפחה ובני הדודים לאח של אימי, לדוד שלמה,לצפות מגג ביתו במצעד יום העצמאות. שנקרא מצעד צה"ל: "מצעד צבאי כללי של צבא ההגנה לישראל שהיה נהוג לעורכו במהלך עשרים וחמש שנותיה הראשונות של מדינת ישראל, ביום העצמאות"

המצעד משך קהל של מאות אלפי צופים . הצופים תפסו מקום בצידי מסלול המצעד ועל גגות הבתים, וצפו במצעד בהתלהבות . הייתה זו חגיגה אמיתית וגאווה בקרב כולם. המצעד עבר ברחובות תל-אביב וכללצועדים מכל החילות וחטיבות צה"ל לרבות חיילות ח"ן. בראש המצעד צעדו דגלנים ותזמורת צבאית עם מצלתיים, תופים, חצוצרות ועוד. כמו כן צעדו אף תזמורת המשטרה ומכבי אש.

כל חייל הציג את המאפיין אותו, וברחובות תל אביב נעו שיריונייות , טנקים ג'יפים וכו'. המחזה היה מרהיב
ומרגש מאד ונתן הרגשה של צבא חזק ואיתן.
השנה זכיתי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי, תשע"ד
בבית הספר קורצ'אק רמת-גן בהדרכת המורה דיצה בונופיל
 
תמונה 3
 

מילון

מצעד צה"ל
מצעד צה"ל הוא מצעד צבאי כללי של צבא ההגנה לישראל שהיה נהוג לעורכו במהלך עשרים וחמש שנותיה הראשונות של מדינת ישראל, ביום העצמאות

ציטוטים

”לרוב השכנים כבר היה פריג'ידר (מקרר) על חשמל ואצלנו בבית עדיין השתמשנו במקרר קרח“

הקשר הרב דורי