מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויה מביקור טכנולוגי

מפגש עם האזרחים הותיקים - קפה אירופה
חוויה מביקור טכנולוגי
תוכן הביקור שלי עם פלורט

שמי יעל להב, משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי המופעל בבית ספרנו במודל מיוחד לחיזוק הקשר הרב דורי עם אזרחים ותיקים מ"'קפה אירופה" – ניצולי שואה במודיעין, במטרה לתעד את סיפור חייהם ולצור קשר משמעותי.

"קפה אירופה"

"כ- 20,000 ניצולי שואה חיים בירושלים כיום רובם מתמודדים עם אתגרי הזקנה ועם אתגרים  ייחודיים להם – פסיכולוגיים, פיזיים וכלכליים. "קפה אירופה" הוא מועדון חברתי-תרבותי לניצולי שואה … ומשמש מקום מפגש לעשרות ניצולי שואה המתגוררים בעיר. לצד קפה ועוגה יכולים המשתתפים לחוות חוויה חברתית – תרבותית ולהעלות זיכרונות משותפים מאותה תרבות מפוארת שהייתה חלק מילדותם ונגדעה על ידי הנאצים. שמו של הפרויקט ניתן לו על-שם בית קפה מקומי בשוודיה שבו התכנסו מדי אחר צהריים לפני 65 שנה יהודים ששרדו את המחנות כדי לחפש אחר קרובי משפחתם".

ביום שני, 2017116 ביקרתי ב"קפה אירופה" ונפגשתי עם פלורט אזולאי. פרלוט נולדה במרוקו בשנת 1938. פלורט סיפרה לי שעלתה לארץ בגיל תשע  בשנת 1947. היא עברה את תקפת השואה כשהייתה ילדה בת חמש. פרלוט סיפרה על ילדותה במרוקו, מה שהיא זוכרת מתקופה זו.

דברנו על נושאים שונים ונוספים למשל, דיברנו על חשיבות החפץ והעניין בכיבוד חפצים של אחרים לעולם לא להשמיד חפץ אחר! פרלוט סיפרה לי שהיא עוסקת בפעילות ספורטיבית רוב השבוע, היא שוחה, רצה, רוכבת על אופניים, וכמובן שאוכלת בריא.

פרלוט סיפרה ואני לימדתי אותה רזי טכנולוגיה, על הטלפון החכם, על האפליקציות ונהניתי מאוד. פלורט מציירת ציור תרפי שמטרתו להרגיע את המוח ונותנת את זה למומחים שינתחו את הציור שלה. היא מצחיקה מאוד, מדהימה, חכמה, שנונה ונהדרת היה מאוד כיף! ואני כבר מצפה בקוצר רוח למפגש הבא!

הזוית האישית

הקשר הרב דורי בבית ספר אור – קישור לכתבה בבלוג

בבית ספר 'אור' בכפר האורנים יצרו קבוצות אקטיביסטיות – 'התאוררות', כל קבוצה פועלת בתחומים שונים. אחת הקבוצות עוסקת בקשר הרב דורי. הקבוצה מונה 27 ילדים בשכבות ז-ח הפועלים לחיזוק הקשר הבין דורי עם 'קפה אירופה' – ניצולי שואה במודיעין, במטרה לתעד את סיפור חייהם ולצור קשר משמעותי.

מילון

קפה אירופה
כ- 20,000 ניצולי שואה חיים בירושלים כיום רובם מתמודדים עם אתגרי הזקנה ועם אתגרים ייחודיים להם - פסיכולוגיים, פיזיים וכלכליים. "קפה אירופה" הוא מועדון חברתי-תרבותי לניצולי שואה שנפתח ביוזמת הקרן לירושלים, אגף הרווחה בעיריית ירושלים והמינהל הקהילתי בית יהודית ומשמש מקום מפגש לעשרות ניצולי שואה המתגוררים בעיר. לצד קפה ועוגה יכולים המשתתפים לחוות חוויה חברתית – תרבותית ולהעלות זיכרונות משותפים מאותה תרבות מפוארת שהייתה חלק מילדותם ונגדעה על ידי הנאצים. שמו של הפרויקט ניתן לו על-שם בית קפה מקומי בשוודיה שבו התכנסו מדי אחר צהריים לפני 65 שנה יהודים ששרדו את המחנות כדי לחפש אחר קרובי משפחתם. הקרן לירושלים מפעילה 8 מועדונים כאלה בדרום, מערב וצפון ירושלים, כולל למגזר החרדי (מועדון נפרד לנשים ולגברים) לפליטי שואה יוצאי מדינות חבר העמים, לניצולים מצפון אפריקה – ולכל קבוצה היכולה להיעזר במפגשים חברתיים מסוג זה.

ציטוטים

”חיזוק הקשר הרב דורי עם אזרחים ותיקים מ"'קפה אירופה"“

הקשר הרב דורי