מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חג פסח בארץ ישראל

אביעד ותמיר עם סבתא מזל
מזל ואברהם בתערוכת הנשק בחיפה
איך הצלחנו לקיים את ליל הסדר בתקופת הצנע

חג הפסח בילדות
חג הפסח של ילדותי הוא פסח בארץ ישראל. אני זוכרת שאחרי מלחמת השחרור בארץ הייתה תקופה כלכלית מאוד קשה, גלי עולים הגיעו לארץ ישראל, היה קשה מאוד כי המדינה הייתה צעירה ורק הוקמה והיה מאוד קשה להתמודד ולתת לכל העולים והאזרחים במדינה הצעירה את כל מה שצריך כדי לחיות ברווחה. היה מחסור במזון, את המזון קבלנו באמצעות תלושי חלוקה של מזון. כל משפחה קבלה הקצבה של מזון בסיסי . לא היו ירקות בשוק ואיך אפשר להתכונן לחג ללא ירקות ומאכלים שמסמלים את החג?
 
ההורים נסעו למושב גבע הכרמל (ג'אבה) ומשם הביאו ירקות: תרד, פורי, בצל ירוק ועוד. המאכלים בפסח זה בעיקר ירקות כמו קציצות מפורי (פרסה) וקציצות של תפוחי אדמה ותרד. היו גם הרבה ביצים ואז היו זמנים שנתנו את הביצים והבשר ועוד מוצרים לפי חלוקת הנפשות בבית. היה פסח מאוד שמח בתקופה הזאת כי כבר היתה לנו מדינה יהודית שלנו ואת הדלתות השארנו פתוחות כדי שייכנס אליהו הנביא. ושרנו שירים של פסח, למשל "שמחה רבה" ועוד. 
ההורים קנו לנו בגדים חדשים לפני החג וחידשנו בערב פסח. אצלנו מאז ועד היום כל אחד צריך להיות לבוש בחולצה לבנה בליל הסדר. למחרת היינו הולכים לבקר אצל הדודים וכל אחד היה מגיש מטעמים. אמנם היה בצמצום, לא כמו השפע של היום, אבל היה שמח ומאוד משפחתי כי היינו כולנו ביחד בארץ ישראל הצעירה, כאן היינו במולדת שלנו. 
 
תשע"ה, 2015

מילון

רכבת חיג'זית
הרכבת שפעה בתקופת התורכים

צ'רוקאס
נעלי בית בספניולית שפה של יהודים ספרדים

ציטוטים

”סניוז סירזיוס - תהיה בריא“

הקשר הרב דורי