מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חג פורים ראשון בארץ

עם נכדי שחר בביה"ס הבילויים
מאלבום התמונות של סבתא
בחג פורים כל הילדים התחפשו ולא הבנתי מדוע מאחר ולא ידעתי לדבר עברית

שמי אסתר אלגרבלי ואני גרה ברמת גן. נולדתי במרוקו בעיר קזבלנקה ועליתי לארץ ב-1950, כשהייתי בת ארבע.

  מהתקופה שלנו ביפו

תמונה 1

בארץ גרנו בבית ערבי בעיר יפו ליד הנמל. לאזור שבו גרנו קראו בשם "השטח הגדול" (ליד השעון). אני זוכרת מילדותי את החג פורים. זה היה החג הראשון שחגגתי בארץ ישראל. בחג פורים כל הילדים התחפשו ולא הבנתי מדוע, מאחר ולא ידעתי לדבר עברית. שאלתי חברה שדברה צרפתית: "מה קורה כאן?" חברתי, אילנה, הסבירה לי שזה חג פורים, חג גדול ליהודים שבו מתחפשים. הייתי קצת עצובה שלא התחפשתי. כמו כל הילדים שרוצים דבר-מה, בכיתי לאימא שלי וביקשתי להתחפש גם. בתקופה ההיא לא היו חנויות תחפושות כפי שיש כיום והרבה תחפושות אולתרו.

אימא שלי אלתרה לי תחפושת בקלי קלות. היה לה בד של וילונות והיא חיפשה אותי לערביה. התחפושת הייתה כל כל יפה ויצאתי לטייל עם אמי ביפו בשדרות ירושלים. הייתה עדלאידע והרבה מאוד אנשים התלהבו מהתחפושת שלי. גם שוטר אחד התלהב מהתחפושת המיוחדת שלי. הוא העלה אותי על המשאית של המשטרה, כדי שכולם יראו אותי. אימא נבהלה שהשוטר לקח אותי והחלה לבכות. השוטר הרגיע את אימא שלי ואמר לה: "תרגעי, עוד מעט נחזיר לך את טיטי המתוקה". בזכות התחפושת היפה זכיתי בתלושי מזון ובכול מיני ממתקים.

כיום אני משתתפת ב"תכנית הקשר הרב דורי בבית ספר הבילויים עם נכדי שחר וכותבת את זיכרונות ילדותי.

 סיפורה של אסתר מתועד בבלוג הארצי של תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

השטח הגדול
השטח הגדול היה כינוי בשנות ה-50 ובשנות ה-60 לאזור ביפו שבמרכזו גן הפסגה של ימינו (יפו העתיקה). בשנות ה-60 שוקם האזור והפך לאזור של תיירות, גנים ציבוריים ורובע אמנים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בזכות התחפושת היפה זכיתי בתלושי מזון ובכל מיני ממתקים.“

הקשר הרב דורי