מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חג הפסח בקיבוץ יגור

מארכיון אתר קיבוץ יגור
מארכיון אתר קיבוץ יגור
זכרונות ילדות מקיבוץ יגור

שמי פלג כהן השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי אמנון יאיר. סבי נולד בקיבוץ יגור וסיפר לי את חוויות ילדותו – החג האהוב עליו במיוחד חג הפסח.

סבא מספר:

"חג הפסח שלי זה הסדר הקיבוצי, היות וגדלתי בקיבוץ יגור. ההגדה הקיבוצית שונה מההגדה המסורתית של עם ישראל.

ההגדה המסורתית נכתבה בגולה, הגיבור בה הוא אלהים, הוא עשה הכל בעצמו, ואילו משה נזכר בהגדה רק פעם אחת. בהגדה הקיבוצית הגיבור הוא האדם – משה, וכל אחד מדור המייסדים הרגיש שהוא בעצמו יצא ממצרים (כל אחד ממצרים שלו). בהגדה הקיבוצית שנכתבה בארץ מופיעים שירים לארץ, טבע וריחות ופרחים.

מאז ילדותי החג החביב עליי הוא פסח.

אהבתי את ההכנות לקראתו, סיפורי משה ויציאת מצרים, שירי אביב ושירי הגדה, בגדים חדשים וחגיגיים, הצבעים והריחות.

אהבתי את גן הילדים המקושט שעוד מעט נשב בו, הורים וילדים לסדר של הקטנים המותאם לגילנו. אנחנו (הילדים) נשאל את הקושיות (מה נשתנה?) והגדולים ישירו ויקראו את סיפור ההגדה. לכל משתתף יש תפקיד. אין אורחים, כולם שותפים!

בסדר – בחדר האוכל התחלנו להשתתף רק כשהגענו לגיל בית-הספר, וזאת עקב חוסר מקום באולם. יותר מ- 1,500 מסובים לחג בחדר האוכל על ספסלים ובצפיפות, ואין מקום לפעוטים מהגן.

החג הוא חג משפחתי ובאותם הימים, ימי ילדותי, אין תנאים לחוג כל אחד בביתו, לכן כל חברי הקיבוץ הופכים למשפחה אחת גדולה. בחדר האוכל יש קריינים ויש זמרים ומקהלה.

מגיל תשע אני משתתף באופן פעיל בסדר, בהתחלה במקהלת הילדים ושנה מאוחר יותר גם כקריין, וזה נחשב לכבוד כי רק מעטים נבחרו כקריינים. כבוגר הצטרפתי למקהלה, ובמשך שנים רבות היו לי קטעי סולו, והדרכתי את הילדים הקוראים בהגדה.

בילדותי כמעט ולא היו מכוניות בקיבוץ, ולכן רוב החברים חגגו את החג בחדר האוכל. כיום יש רכבים ויש משפחות, ואפשר לנסוע אליהן ולחגוג איתן, והחג הופך יותר משפחתי. היום משתתפים בחדר האוכל גם ילדי הגנים, ואף קטנים מהם, ורבה ההמולה, אך עדיין אנו חוגגים לפי המסורת ה"יגורית".

עד הצבא לא ידעתי שיש הגדה אחרת חוץ מזו הקיבוצית. מכיוון שלא הבנתי זאת, הלכתי ללמוד מחשבת ישראל, ואת עבודת הגמר שלי הכנתי על ההבדלים בין שתי ההגדות, וברור לאן נוטה לבי.

אני מאוד אוהב את החג הזה, כיוון שכל הקיבוץ מתקשט, אנשים מחוייכים ומסבירי פנים, שרים את שירי האביב והחופש, קוראים את ההגדה בהטעמה נכונה, אני אוהב את השירה בציבור, מעין אווירה של קדושה.

קישור לתמונות מארכיון אתר קיבוץ יגור

תמונה 1

הזוית האישית

סבא אמנון: אני מאוד אוהב את חג הפסח בקיבוץ.

מילון

קיבוץ יגור
יָגוּר הוא קיבוץ למרגלותיו המזרחיים של הר הכרמל, 9 ק"מ דרומית-מזרחית לחיפה ונמצא בפתחו של נחל יגור. זהו אחד מהקיבוצים הגדולים ביותר בישראל. היה שייך לקיבוץ המאוחד ולאחר איחוד התנועות הקיבוציות שייך לתנועה הקיבוצית. שמו של הקיבוץ ניתן בהשפעת שמו של הכפר הערבי יאג'ור שהתקיים עד 1948, כ-3 קילומטרים צפונית מערבית ליגור - ויקיפדיה

ציטוטים

”אני מאוד אוהב את חג הפסח, כיוון שכל הקיבוץ מתקשט“

הקשר הרב דורי