מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חג הפסח במרוקו

סבא דוד ממן
סבא דוד ורפאל בפעילות בבית התפוצות
סבא דוד ממן מספר לנכדו רפאל

שמי ממן דוד נולדתי בתאריך 15.3.1947 בעיר פס שבמרוקו. עליתי לארץ בשנת 1960. משנת 2006 אני תושב נהריה.

אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי רפאל בוחבוט. במפגשים סיפרתי לו על חיי ילדותי במרוקו. על המנהגים והחגים אותם חגגנו במשפחתנו.

חג הפסח במרוקו

אני זוכר כשהייתי ילד קטן אבא שלי היה לוקח אותי לכפרים הסמוכים לכפר שלנו, כפרים בה גרו ערבים במרוקו, שם קנינו תרנגולות לכבוד החג. בנסיעות אלו הייתי מתמלא בשמחה והתרגשות לקראת החג. הייתה אווירה מיוחדת לפני חג הפסח.

ההכנות לחג היו רבות. הניקיונות לקראת החג והתבשילים הרבים. היו הרבה תבשילי ירק: כרפס וחרוסת, כל המאכלים המיוחדים והטעימים האלה היו גורמים לי לשמחה רבה.

תרופת סבא ממן – כורכום

התרופה עליה אני ממליץ מיועדת לעצירת דם בחתך, בעזרת כורכום. שורש צמח הכורכום המיובש מגיע כמקלות מעץ מיוחד. טוחנים את חתיכות העץ ומקבלים את אבקת הכורכום הצהובה והנקייה. משתמשים בזה לעצור את שטף הדם בחתך.

שורש הכורכום

תמונה 1

כשהייתי קטן, התחביב שלי היה לצוד ציפורים. באחת הפעמים כשטיפסתי על העץ, החלקתי ונפלתי ונחתכתי, אני זוכר שלהפסקת הדימום שמו לי את הכורכום שמאוד עזר.

 יום עיון בפעילות יצירתית בבית התפוצות

תמונה 2

הזוית האישית

מנהלת אילה חדד: למידה הדדית וחוויות משותפות תורמים להבנה הדדית ויוצרים מערכת שורשית וערכית בחברה. זו הייתה הזדמנות לאחד את כוחות המדיה והמחשה עם הזיכרונות. אחד מיעדי חמ"ד הינו "חמד וקהילה" ולכן תכנית זו השתלבה באופן טבעי כחלק מהפעילות הבית ספרית. תודה לכל הסבים והסבתות שהסכימו לקחת חלק בתכנית ולכל התלמידים המקסימים שהרוויחו זמן איכות עם סבא או סבתא. תודה מיוחדת למורה שרית סיידה שהובילה את התכנית באופן מקצועי והשקיעה שעות רבות להצלחתה.

שרית סיידה: זכיתי להכיר סבים וסבתות מדהימים שפקדו את בית הספר מידי שבוע ללא קשר למזג האוויר, חמושים בסיפורים ובחפצים בעלי ערך היסטורי ומשפחתי. זכיתי להיות חלק מתצריף המיוחד שהרכבנו מפיסות מידע וסיפורים של החברה הישראלית בזעיר אנפין.

 ספר תיעוד פעילות משתתפי התכנית תשע"ד

תמונה 3

מילון

כורכום
כֻּרְכּום (שם מדעי: Curcuma longa, בעברית: כורכומה ארוכה) הוא צמח רב-שנתי במשפחת הזנגביליים. הוא בעל קנה שורש דמוי פקעת. גבעולי הצמח יכולים להגיע עד לגובה של שלושה מטרים. קנה השורש (המזכיר בצורתו את קרוב משפחתו - הזנגביל) הוא בצבע כתום ועטוף בקליפה חומה. הכורכום מכיל כורכומין, אשר מחקרים מעטים מצביעים על יעילותו לטיפול בדלקות, אך ריכוזו בכורכום נמוך מכדי שהשפעתו תהיה יעילה. ויקיפדיה

ציטוטים

”הייתה אווירה מיוחדת לקראת חג הפסח“

הקשר הרב דורי