מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חגים ומועדים

סבתא רחל ויובל במפגש הסיום של הפרויקט
סבתא רחל ויובל בביקור בבית התפוצות
ילדות בגבעת עדה

שמי יובל לחמי ואני תלמידה בכיתה ה' בבית ספר רעות במועצה אזורית מנשה. אני מתעדת את הסיפורים המעניינים של סבתא שלי רחל.

ילדות בגבעת עדה

"שמי רחל ג'רבי. אני גדלתי במושב גבעת עדה נטענו כרמים וגני ירק שתלנו עצים ובכל המושב היה נוף ירוק ואווירה של אחדות כול מי שגר שם טרם ועזר אחד לשני כדי שכול התושבים יכלו להצליח לטרום למושב. היות והמושב היה בתחילת דרכו היינו צריכים שכל התושבים יתרמו מזמנם להפריח את המושב.

הוריי עלו ארצה בשנת 1949 מארץ תימן, כאשר הגיעו לארץ שיכנו אותם מעברות עין שמר. לאחר מכן הועברו לגור בבתים במושב גבעת עדה ושם הקימו משפחה וגרו עד סוף חייהם בגבעת עדה. הוריי גדלו משפחה בת עשר נפשות בתנאיי הצנע, כשלא היה מספיק אוכל לכולם ולכן הוריי עבדו יומם וליל כדי לפרנס את משפחתנו ולא להחסיר מאומה."

סבתא רחל ויובל במפגש הסיום של תכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

מסורת משפחתית בחגים ומועדים

סבא וסבתא הנם משפחה מסורתית ומרובת ילדים. הזיכרון שלנו מהחגים כמשפחה מגובשת יושבים סביב השולחן ומקיימים טקסים ותפילות שנהוגות בכל חג. לדוגמא: בחג פסח כל המשפחה מתכנסת אצל הדודה. סבים וסבתות נכדים נינים ועושים את חג הפסח כהלכתו. עם תפילות שירים ופיוטים בנוסח תימני כדי לשמר את המסורת מדורי דורות.

בחול המועד ובחגים כל המשפחה המורחבת מתגבשת ויוצאת לטיולי טבע בארצנו. בשבילי הארץ נחל עין השופט. נחלי מדבר יהודה ועוד טיולים שונים ומסלולים שונים בארץ הנפלאה שלנו.

הזוית האישית

יובל הנכדה: מאוד נהניתי שסבתא הגיעה לבית הספר בימי שישי. מאוד אהבתי לשמוע את סיפוריי הילדות שאת חלקם הכרתי וחלק היו לי חדשים.

סבתא רחל: זאת הייתה הזדמנות חד פעמית לספר ולתעד את סיפור המשפחה שלנו ולהעביר אותו לדור הבא.

מילון

צנע
תקופה כלכלית קשה בתחילת דרכה של מדינת ישראל

ציטוטים

”הורי עבדו יומם וליל כדי לפרנס את משפחתנו ולא להחסיר מאומה .“

”היות והמושב היה בתחילת דרכו היינו צריכים שכל התושבים יתרמו מזמנם להפריח את המושב“

הקשר הרב דורי