מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חגים ומועדים אצלי במשפחה

עמית וסבתא
סבתא עם משפחתה בילדותה
סבתא ברכה גרציה מספרת איך התלבשו וכיצד נהגו בחגים ומועדים משפחתיים

יתמונה 1 

התמונה צולמה בשנות החמישים

ובתמונה נמצאים: במרכז אמא של סבתא, מריים אחותה מימין, אלי משמאל, חיים מימין ובמרכז סבתא הקטנה. התמונה מספרת על מסורת בבית הוריה של סבתא, לכבוד שבת וחגים היה נהוג ללבוש בגדים לבנים וחגיגיים בכדי לקבל את היום החגיגי. עכשיו ברצוני להעביר לנכדים את המסורת המשפחתית.

הדלקת נרות שבת ואווירה של שבת, לבוש חגיגי, קבלת שבת, קידוש וישיבה משותפת מסביב לשולחן כל המשפחה כ-15 האיש, בכל קידוש אוכלים אוכל אחר ומיוחד. בביתה של הוריה של סבתא היו שמים "שעון שבת "
חשמלי שבשעה מסוימת האור היה נכבה לכבוד שבת וזה הראה שהגיע הזמן לישון.
 

פסח במשפחתי:

נקיון פסח ביסודיות שלא יהיה פירור באיזה פינה, כלים מיוחדים לפסח, מוציאים מארון סגור ואם חסר משהו אז מכשירים (רק דברי זכוכית). בערב ליל הסדר עורכים את השולחן בכל סימני הסדר, מברכים על כל ההגדה בין שעה לשעתיים. אצלינו במשפחה עושים את עשר מכות מצריים כך: לוקחים כוס מים וקערית, שופכים את הכוס יין לקערית כמספר המכות, לאחר מכן לוקחים את הקערית לשירותים ושופכים את הקערית אליה מבלי לראות. השנה בערב ליל הסדר אני (עמית בנדלר) חוגג את יום הולדתי ובתקווה שהשנה אמצא את האפיקומן.

אנו נוהגים לחגוג א החג פעם אחת אצל סבא וסבתא מצד אמא ושנה אחרי זה אצל סבא וסבתא מצד אבא.

תשע"ו 2016

מילון

שעון שבת
שעון שבת הוא אביזר חשמלי המאפשר לתכנן מראש את זמני ההפעלה של מכשירי חשמל באמצעות שליטה על מעבר או אי מעבר זרם חשמל אליהם. ההתקן משמש בעיקר לכיבוי והדלקה של מערכות חשמליות בשבת, כתחליף להדלקתם וכיבויים בידי אדם, דבר שאסור בשבת.

ציטוטים

”מקווה להעביר את המסורת המשפחתית לכל ילדי ונכדי“

הקשר הרב דורי