מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חגים בקיבוץ

פסח בקיבוץ
פסח בקיבוץ
סיפורו של גידי מיכאלי

פסח

אחד החגים הכי זכורים בקיבוץ היה חג הפסח. שבועות שלמים עשינו חזרות לקראת חג הפסח , כמובן , היו הופעות של ילדים בכל הגילאים וחזרות למבוגרים. המבוגרים עשו חזרות בריקודי עם ולמקהלה, והילדים גם כןהיו עושים חזרות לריקודים ומקהלה.

לקראת החג אחזה אותנו התרגשות מאוד גדולה מפני שאז כל המשפחה הייתה יושבת יחד עם כל חברי הקיבוץ , וחוגגים את החג . כמובן , שהיינו אוכלים בחג מצות ואוכל לקראת החג , לא היה בשר בקר היינו אוכליםעוף עם תוספות .

בערב חג הפסח היו נפגשים, כל חברי הקיבוץ הילדים והאורחים בחדר האוכל של הקיבוץ והיינו אורחים אתליל הסדר . כמובן , לכל משפחה הייתה האגדה של פסח וכמובן , זאת הייתה אגדה שהקיבוץ התאים לחייםהקיבוציים. כל משפחה הייתה מקריאה קטע מהאגדה וכמובן , היינו שרים את שירי הפסח וזה היה חג מאודמרגש. לכבוד החג היו מכינים את המאכל המיוחד – גפילטע פיש (קציצות דג) וחרוסת . רוב הילדים לא אהבו את זה אך ההורים היו נהנים מאוד.

בקיבוץ היה נהוג , שהיה לכל אחד מהילדים זוג בגדים אחד , חולצה ומכנסיים לשבוע שלם והיה זוג נעליים אחדלחורף וזוג סנדלים לקיץ . בפסח היינו מחזירים את הבגדים של החורף למחסן הבגדים של הילדים , ומקבליםבגדים קצרים לקיץ . ולא חשוב אם היה קר או חם , לא היה לנו מה ללבוש .

בר מצווה

את בר המצווה היינו חוגגים כל הכיתה , לא כל אחד לפי התאריך שלו , היו קובעים תאריך אחד לכל הכיתה, לאהיה חשוב תאריך הלידה של כל ילד. ההורים והילדים היו מכינים הופעות לכל הקיבוץ , כל הקיבוץ היה מתרכז עלהדשא הגדול ליד בית חנה סנש – לזכרה של חנה סנש שהייתה חברת שדות ים , והיינו עושים את ההופעות לפניכל חברי וילדי הקיבוץ.

כמובן שהיינו מכינים את ההופעות כחודשיים לפני, שכללו הצגה של כל הכיתה, ריקודים, שירים והופעות שלההורים. בקיבוץ לא היו מסיבות פרטיות לכבוד בר המצווה, הכל היה במשותף , לא היה נהוג לעשות מסיבותפרטיות ( גם לא היה כסף לזה ).

וכמובן, עשינו מפגן ימי על שפת הים שם היינו קופצים ממגדל גבוה לברזנט שהיו מותחים ואנחנו היינו קופציםלמטה לתוך הברזנט ועוברים בשער אש.

מילון

גפילטע פיש
קציצות דג

ציטוטים

”את בר המצווה היינו חוגגים כל הכיתה, לא כל אחד לפי התאריך שלו “

הקשר הרב דורי