מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חגיגת בת מצווה ?

פעילות יצירה משותפת
בגיל מצוות- בטיול עם אבי
מי אמר שצריך...

חגיגת הבת מצווה שלא הייתה לי

לפני  38 שנים הגעתי לגיל בת המצווה שלי. עול המצוות על  כתפי. לכולם היה ברור מאוד שעכשיו צריך לצום ולעשות מצוות כמו של המבוגרים. כולם דיברו מה חייב מה צריך אף אחד לא דיבר על כך שמגיע לילדה בת 12 שהגיעה לגיל מצוות חגיגה.

היה לי ברור שמסיבה לא תהיה לי בתקופה ההיא זה לא חסר לי כלל האמת  שלא שהייתי  ילדה של חגיגות. נהפוך הוא, ברחתי ממסיבות. גם ביום ההולדת ה- 50 שלי הזהרתי את כולם "אין מסיבת הפתעה חד משמעית "

האמת שחגגו לי ונורא התרגשתי .

היום כשאנחנו משוחחות על כך וכותבות את סיפור בת המצווה שלי אני מבינה שאולי יש מקום לחגיגות …. ילדה, במיוחד בגיל הזה צריכה תשומת לב "להרגיש קיימת" וחשובה. לא פחות מהבנים, גם לבנות צריך לתת מקום .

אני מאמינה שבחגיגה יש משהוא חשוב להתפתחות ולהתבגרות. פעם לא היה מקום לדבר על זה, מי חשב שלבנות מגיע לחגוג בת מצווה בכלל!

אני זוכרת שבגיל הזה חגגו רק לבנים ברגעים האלה ממש כשאנחנו כותבות, אני ממש מתרגשת. את שואלת אותי אם הייתי רוצה לסגור מעגל ולחגוג עכשיו בת מצווה? 

כן יכול להיות שכן! הייתי רוצה לקבל את עול המצוות שלי בהתרגשות ובמסיבה שמהותה היא המעבר בין ילדות לבגרות. ללמוד על השורשים שלי להכיר את משפחתי המורחבת.  נושא  זה הפך למשמעותי בעיניי והעלה בי זיכרונות יפים.

העשרה

בת מצווה: "בת מצווה הוא היום בו מציינת נערה יהודיה את הגעתה לגיל 12 בו היא מתחייבת בקיום מצוות."

"ההלכה שבגיל 12 הבת מפסיקה להיחשב כקטנה, מקורה במשנה במסכת נידה‏: "בת שתים עשרה שנה ויום אחד נדריה קיימין" ובדברי הרמב"ם:‏"בת שתים עשרה שנה ויום אחד… ובן שלוש עשרה שנה ויום אחד… הרי הן כגדולים לכל המצוות". על פי ההלכה, יהודייה שהגיעה לגיל 12 חזקתה שיש לה סימני נערות ונחשבת לבעלת דעת ומחויבת בכל מצוות התורה שבהן חייבות נשים".

תשע"ה

מילון

עול מצוות
כשיהודי או יהודייה מגיעים לגיל בר מצווה, גיל 13 לבנים ו12 לבנות מועברת אליהם האחריות על מעשיהם ועל כתפיהם מונחים המצוות שעליהם לעשות

בת מצווה
בת מצווה הוא היום בו מציינת נערה יהודיה את הגעתה לגיל 12 בו היא מתחייבת בקיום מצוות.

ציטוטים

”קבלת השונה וכבוד לכל אדם באשר הוא הם ערכים בסיסיים בתרבותנו“

הקשר הרב דורי