מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חגיגת בר מצווה במושב השיתופי

סבא יורם והנכד אור
בר מצווה במושב בני דרור
כיצד חגגנו את שנת בר(בת) מצווה במשק בני דרור

במושבנו בני דרור היה נהוג לחגוג את מסיבת בר(בת) המצווה לכל הבנים והבנות יחד, בניגוד למה שמקובל היום שלכל ילד חוגגים את בר המצווה בנפרד.  עם הגיע הבנים לגיל 13 והבנות לגיל 12 שזה גיל הכניסה למילוי מצוות ובגרות , במשך כל השנה התכוננו לחג הגדול והמעבר לחיים בוגרים , כחלק מההכנה לטקס היה על בני ובנות המצווה להתכונן ולהתנסות  ב-13פעילויות .
הפעילויות בהן התנסינו:
-התנסות בצורת חיים אחרת שהייה במשפחה במושב עובדים למספר ימים-לחיות שבוע בקיבוץ-נסיעה לעיר הגדולה תל אביב באוטובוס ללא לווי מבוגרים וביקור בגן החיות ושאר אטרקציות מהנות-לצאת מחוץ ליישוב ולישון תחת כיפת השמיים  ללא לווי מבוגרים-מבחן אומץ -בזמן השינה מחוץ לישוב הילדים הגדולים יותר הגיעו באמצע הלילה והפחידו את קבוצת בני המצווה -להיפגש עם אישיות מפורסמתועוד…
 לקראת המסיבה הגדולה שנערכה על הדשא שבמרכז היישוב  ואליו הוזמנו כל חברי היישוב אורחים ומשפחה  התקיימו חזרות רבות  על המופע הגדול שביצעו ילדי המשק לקראת הטקס והמסיבה הייתה התרגשות גדולה.
בטקס  חולקו שעונים שווייצרים  מתוצרת  rolex , השעון מסמל שמאותו יום אנו כבר בוגרים  וכפופים ללוחות זמנים, בימים ההם שעון היה דבר יקר מציאות , ולאף ילד לא היה שעון.——משוב: אור(הנכד):נהניתי מאוד לעבוד עם סבי יורם ולשמוע את סיפורו המעניין סבי לימד אותי דברים על חייו שמעולם לא ידעתי עליו ושמעתי עליו. זה היה מיוחד מאוד לעבוד עם סבי ולשמוע את  סיפוריו המרתקים!
יורם(הסבא): נהניתי מאוד לעבוד עם הנכד שלי ולהיזכר בבר המצווה שלי שהייתה לפני כחמישים שנה.
העשרה 
שנת בר מצווה – בתנועת ההתיישבות נהוג לציין את שנת בר המצווה בשרשרת פעילויות לבני המצווה בהן הם מתנסים ומתחברים לערכי יסוד כמו מורשת יהודית, עבודה, ערכי יסוד למיניהם, משימות יומיומית בהן לא התנסו עד כה, ועוד.
 
תשע"ה

מילון

מושב שיתופי
מושב שיתופי הוא צורת התיישבות המהווה מעין דרך ביניים בין קיבוץ לבין מושב עובדים. בדומה לקיבוץ, אדמות המושב השיתופי, הכלים החקלאיים, הבתים והתוצרת החקלאית הם רכוש אגודה משותפת לכלל חברי המושב השיתופי. כמו כן העבודה מתבצעת על פי סידור מרכזי ולכל משפחה ניתן "תקציב" לקיום ביתה על פי גודלה וצרכיה. אולם בניגוד לקיבוץ, ובדומה למושב העובדים אין במושב השיתופי חדר אוכל משותף ולינה משותפת, לכל משפחה חלקת אדמה פרטית עליה בנוי בית המגורים, וחשבון בנק פרטי, בו היא מנהלת את ענייניה כרצונה.

ציטוטים

”השעון מסמל שמאותו יום אנו כבר בוגרים וכפופים ללוחות זמנים“

הקשר הרב דורי