מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חגיגות יום האם בחיפה

סבתא אביבה בילדותה
סבתא אביבה והנכדה ליאור
יום האם צוין בכל מערכת החינוך, בגני ילדים ובבתי הספר.

סבתא אביבה נולדה לפני 63 שנים, ביום שבו הודלק הנר הרביעי של חנוכה בחיפה.

ביום זה נהוג היה בעבר לחגוג את "יום האם" בחיפה, שהפך במשך השנים ל"יום המשפחה" בכל הארץ. כל מי שנולד בתאריך זה נטעו עץ על שמו ביערות הקרן הקיימת לישראל ואמא קיבלה שי מראש העיר של חיפה ותעודה על שמה.

יום האם צוין בכל מערכת החינוך, בגני ילדים ובבתי הספר. הילדים היו מכינים מחברת מיוחדת המוקדשת לאמא ובה: שירים לאמא, סיפורים, תמונות עם אמא וברכות אישיות. את המחברת בצירוף שי קטן שקנו הגישו לאמא ביום חגה.

וכך חגגה סבתא את יום הולדתה בחגיגה כפולה כל שנה בהדלקת נרות חנוכה יחד עם חגיגות יום האם לסבתא רבתא שלי. חג החנוכה, חג האור, הוא חג מאוד משמעותי, יפה ושמח לסבתא ולכל המשפחה.

יוזמת עיריית חיפה, (מתוך ויקיפדיה)   בשנת 1951, הופק החג ביוזמה מחודשת, הפעם של חנה חושי רעייתו של ראש עיריית חיפה. בישיבת הנהלת עיריית חיפה שנערכה ב-31 באוקטובר 1951 הציע אבא חושי:

"מתוך מגמה לשנות במידת מה את המצב החברתי ביישוב ולרומם את מצב הרוח בעיר עלה בדעתי לערך אימפרזה נאה שתתבטא ב"יום האם". התייעצתי לשם זה עם חוגים שונים וארגוני נשים, מחנכים, מנהלי בתי ספר וכו'. כוונתי היא שנקבע יום מסוים בשנה, למשל: יום חנה ושבעת ילדיה, שישמש "יום האם". באותו יום ישותפו הבנים והגברים בהנהלת משק הבית ויגישו מתנות לאימהות… כציר מרכזי תשמש חנוכת גן ציבור בהר הכרמל שיקרא גן האם. האמהות תטענה באותו יום עצים, ובערב יתקיימו בכל רחבי העיר מסיבות ונשפים".

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי".

מילון

"יום האם"
יום המשפחה, שנקרא בעבר "יום האם", הוא מועד המצוין בישראל ובמדינות נוספות בעולם, ומתמקד בציון המשפחתיות בכלל, האימהות בפרט ומקומם בחברה.

ציטוטים

”יום האם מזכיר לנו שאמא יש רק אחת והיא הדבר החשוב, היקר והאור בעולמנו.“

הקשר הרב דורי