מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חברת "מוטורולה" הייתה בית שני שלי

בר המצווה של מנשה אחרי המלחמה
מנשה בצעירותו
המעבר מחקלאות לאלקטרוניקה

נולדתי בתאריך 16/6/35 בעיר רדאוץ שברומניה. בשנת 1940 עם כניסת הגרמנים לרומניה, גורשנו  לטרנסניסיה שבאוקראינה. למזלנו משפחתי לא נשלחה למחנות. את תקופת המלחמה, עברנו בכפר אוקראיני בשם דג'ורין.  החיים ואמצעי הקיום לא היו קלים וכרגיל ליהודים יש קצת כסף וזהב, תכשיטים ובמיוחד כושר מסחרי.
 
אחרי כשלוש שנים בסיום המלחמה, בדרכים, לא דרכים חזרנו לרומניה לעירנו וגם לביתנו. עם החלפת השלטון ברומניה נאלצנו לעזוב. פנינו לוינה, אוסטריה לקבלת ניירת להגירה לארה"ב שנשלחו מצד משפחתה של אימי. בוינה נקלטנו במחנה מעבר של יהודים שנקבצו משארית הפליטה אחרי המלחמה.
 
במחנה פעלו שליחים מהארץ בשכנוע, חינוך, לימוד עברית וידיעת הארץ לעליה. שהינו במחנה כשנה ומחצה והורי התכוננו לעליה. בעזרת שליחים מיוחדים בלילות גנבנו את גבולות אוסטריה, גרמניה ואיטליה והגענו לנמל נפולי.  נדחסנו כ- 500 נפשות על אוניה שהובילה עולים לארץ.
 
השכלתי עד הלום לא הייתה מסודרת. בתקופת המלחמה הלימוד מבוצע על ידי הורי, בספרי קריאה  בשפה הגרמנית. כשחזרנו לרומניה הייתי בן שמונה כשהשפה הרומנית לא שגורה בפי. בעזרת מורה פרטי הצלחתי להשלים פיגור וסיימתי כיתה ד' ואחר כך תיכון .(ברומניה תיכון מתחיל בכיתה ה') ואז עזבנו לאוסטריה. במחנה באוסטריה היה בית ספר עברי שהקנה את השפה העברית ולימודים כלליים ובמיוחד על ידיעת הארץ.
 
השכלתי המסודרת החלה בקיבוץ, והשלמתי י"ב כיתות. התגייסתי לנח"ל ובסיום השירות חזרתי למשק. בתור חבר עבדתי בענפים שונים וגם ריכזתי תקופה את ענף הפלחה. הכרתי את אשתי בקיבוץ שער-הגולן בשנת 1961 נישאנו. ניסינו לבסס את ביתנו באחד הקיבוצים, אך מאחר ואף אחד מאיתנו לא היה מוכן לוותר על קיבוצו החלטנו לעזוב. בגלל חוסר האפשרויות שעמדו לפנינו,
 
בשנת 1962 עברנו לחדרה מקום מגוריהם של הורי. הידע והניסיון שלי היה בחקלאות ולכן ניסיתי למצוא עבודה בתחום זה. התקבלתי לעבודה במפעלי נייר חדרה בהפעלת מכונות חקלאיות ששימשו לעיבוד קש ולייצור הנייר. כשהקש נגמר עברתי לעבוד במחסן הטכני ומרגע זה החלה סדרת השתלמויות והתמחות כולל ניהול מחסן. אחרי 7 שנות עבודה הרגשתי שמיציתי את עצמי ולא ראיתי באופק הקרוב קידום. מכרז על ניהול מחסן בחברת מוטורולה משך את תשומת לבי, ניגשתי והתקבלתי .
 
בשנת 1969 החל פרק חדש בחיי, כי חברת מוטורולה לא הייתה מקום עבודה בלבד, פה עבדתי, השתלמתי, פעלתי, התקדמתי, עברתי תפקידים. מוטורולה הייתה בית שני. כשעברתי לרשות אומניטק סיימתי 31- שנות עבודה ויצאתי  לפנסיה מוקדמת ולפי הסכם בין שני החברות  ממשיך לעבוד עד היום.
 
העשרה
מוטורולה: "מוטורולה היא חברת אלקטרוניקה אמריקאית, מהמובילות מתחום הטכנולוגיות לתקשורת אלחוטית ומהתורמות העיקריות להפיכתן לחשובות והמצליחות של המאה ה-20. מוטורולה הייתה מהמובילות בכל שלב בהתפתחות טכנולוגיות אלו, החל ממקלטי הרדיו הראשונים של תחילת המאה ה-20, ועד לטכנולוגיות התקשורת הסלולרית של ימינו. מטה החברה ממוקם בשאמבורג, אילינוי, פרבר של שיקגו".
 
תשע"ה, 2015

מילון

קומביין
מכונה המשלבת את משימות הקצירה, הדישה וניפוי התבואה. התוצאה המבוקשת היא גרעין או דגן (לרבות תירס, סויה, פשתן, שיבולת שועל, חיטה ושיפון) תוצר לוואי הוא הקש, קליפותיו הריקות של היבול שכל חומריו המזינים הוצאו ממנו.

מוטורולה
מוטורולה היא חברת אלקטרוניקה אמריקאית, מהמובילות מתחום הטכנולוגיות לתקשורת אלחוטית ומהתורמות העיקריות להפיכתן לחשובות והמצליחות של המאה ה-20. מוטורולה הייתה מהמובילות בכל שלב בהתפתחות טכנולוגיות אלו, החל ממקלטי הרדיו הראשונים של תחילת המאה ה-20, ועד לטכנולוגיות התקשורת הסלולרית של ימינו. מטה החברה ממוקם בשאמבורג, אילינוי, פרבר של שיקגו.

ציטוטים

”ניסינו לבסס ביתנו באחד הקיבוצים. מאחר ואף אחד מאיתנו לא היה מוכן לוותר, החלטנו לעזוב“

הקשר הרב דורי