מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חבורת חץ וקשת

אנחנו לוטם אייל ועירית הסבתא צילמנו סלפי
עירית כששירתה בצה"ל בחי"ר בנח"ל
ילדותי בקיבוץ יקום

תמונה 1
תמונה 2

נולדתי בבלינסון פתח תקווה ב-10.2.44 ט'ו בשבט תש"ד, ליצחק ורוני שרשבסקי שהוחלף מאוחר יותר ל שריר. אני הבת הרביעית של קיבוץ יקום שבתחילתו היה בעיר חדרה ורק בשנת 1947 עלו כל הקרקע והקימו את בתי הקיבוע לקבע.

הגן  שלנו היה הבית הראשון בקיבוץ שנבנה מעץ. במלחמת השחרור 1947 הקימו את להקת הצ'יזבטרון, כאשר החזרות של הלהקה היו ליד הגן שלנו, כי הבמאי שמואל בונים חבר יקום. לאחר שהשכיבו אותנו לישון היינו עושים את עצמינו ישנים, קמנו בהסתר וצפינו בחזרות ועד היום אני יודעת את כל השירים של הציזבטרון.

אני גדלתי עד גיל 18 בלינה משותפת בקיבוץ והיה לנו הווי קונדסי עשיר מאוד. מכיתה א' עד ו' למדנו בקיבוץ יקום ובכיתה ז' עברנו למעבורות עד כיתה י' בכיתה י' חזרנו ליקום הקמנו שם את המוסד החינוכי. אני ניגנתי כינור עברתי למנדולינה וגם שיחקתי בנבחרת כדור עף ביקום.

אני התגייסתי לנח"ל ושלחו אותי להדריך בתנועה. הייתי ראשת קן בגבעת שמואל כשנה. בשנת 1964 ילדתי את אמא של לוטם סיגל. אחרי שנה עברנו לקיבוץ איילון ושם הייתי גננת ומורה, לפני שהלכתי לסמינר הקיבוצים והוכשרתי כמורה לחינוך גופני. הייתי באיילון 10 שנים וחוץ מלהיות גננת ומורה הייתי הכוראוגרפית של הקיבוץ. יצרתי ריקודים בחגים ובחתונות ובימתי סופי שנה של י"ב.

עזבתי את הקיבוץ כדי להשלים תואר בסמינר הקיבוצים, התקבלתי לבית חולים גהה (בית חולים פסיכיאטרי). עבדתי בתרפיה דרך תנועת הגוף עם נוער וילדים.

זאת היא ההיסטוריה שלי ועכשיו אני אספר לכם סיפור מורחב מהילדות שלי.

חבורת חץ וקשת:

בכתה ד' החלטנו כמה ילדים מקבוצת אמיר וקבוצת שיבולת, להיות חבורה למשחקים ופעילויות. בחרנו את יגאל להיות המפקד והוא החליט את מי לצרף לחבורה. בתחילה הקמנו לנו בית, בנינו סוכה גבוהה על עץ גבוה. אחר כך החלטנו על סמל. הסמל היה חץ וקשת מנוסר מעץ וצבוע בצבע כסף עם שרוך אדום שענדנו אותו על הצוואר. בשעות אחה"צ במקום ללכת לבית ההורים ההינו נפגשים בסוכה ובוחרים ביחד את הפעילות להיום.

שיחקנו דגלים בכל שטח הקיבוץ אספנו  כרטיסים של שחקני כדורגל, עשינו קומזיצים  ממתקים, הולכים בקיבוץ ושרים ומופיעים עם חליליות, בעצם הקמנו להקת מוזיקה ההולכת ומופיעה בכל רחבי הקיבוץ.

 

הזוית האישית

היה לנו מאוד מהנה למדנו יותר דברים על הילדות של עירית ושמענו כל מיני סיפורים מעניינים והיה לנו כיף ללמוד על עירית.

מילון

ציזבטרון
ציזבטרון היא להקה שהקימו במלחמת השחרור 1947

ציטוטים

”"ניגנתי בכינור, עברתי למנדולינה וגם שיחקתי בנבחרת כדור עף ביקום"“

הקשר הרב דורי