מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זמן יצירה משפחתי: סיפורה של סבתא חנה נהיר

סבתא חנה עם עדי ועם דניאלה
סבתא חנה בגיל 14
ערכת יצירה דרכה סבתא חנה מנחילה לנכדים את זכרו של סבא יעקב

סבתא חנה היא בן אדם מאוד מיוחד. בין התכונות הבולטות שלה קיימות הכנסת אורחים, הומור, כשרון יצירתי ואהבה גדולה למשפחה.

סבא יעקב היקר, שנפטר לפני 12 שנים, זכור כאדם למדן, שקדן, חובב חישובים מתמטיים וככזה שאוהב את הנכדים שלו אהבה גדולה ומיוחדת. אחד הדברים בהם סבא יעקב השקיע שעות מזמנו היו הרכבת צורות גיאומטריות מורכבות שמייצרות גופים הנדסיים משוכללים. בעבודת יד מדוייקת והמון סבלנות, הוא ישב וחתך צורות מחומרים שונים, חישב חישובים הדביק ויצר צורות ייחודיות ושונות.

את עבודותיו שמסמלות אותו, סבתא חנה שומרת בתוך קרטון ישן של מצות אותו היא מחביאה מאחורי המקרר, כדי לשמור עליהם בצורה הטובה ביותר.

 

במסגרת לימודי התואר בעיצוב תעשייתי מכליל במכללת הדסה, בקורס "עיצוב לגיל השלישי" בהנחיית יפעת קינן-גיא, התבקשנו למצוא בבית סבתא דברים שיהוו לנו השראה להכנת אובייקט. כשמצאנו יחד עם סבתא את הצורות המיוחדות שסבא הכין, וראינו את הצורה בה סבתא שמרה עליהם לאורך השנים, היה ברור לנו שהפרוייקט שלנו יהיה קשור לצורות אלה.

סבתא חנה עם הצורות הגיאומטריות בארגז

תמונה 1

אחד התחביבים הגדולים של סבתא הוא עבודות יצירה, ובפרט רקמה. היא החליטה להנציח את עצמה על ידי הכנת כיסוי לחלות לכל אחד מנכדיה – גם בני השנתיים, וכל אחד מהנכדים שיתחתן יהיה רשאי לגשת לארון של סבתא ולבחור לו יחד עם בן או בת זוגו את הכיסוי החלות שהם אוהבים ביותר ולקחת אותו לביתם החדש. כך בכל אחד מבתי נכדיה תהיה מזכרת ממנה בה יוכלו להשתמש כל שבת.

שילוב האהבה של סבא לצורות והאהבה של סבתא לעבודות היד והיצירה, הסבלנות ותשומת הלב לפרטים הקטנים שמאפיינת את שניהם, היוו לנו השראה ליצירת הערכה. הערכה, שמיועדת לפעילות של סבתא עם הנכדים, דרכה היא תוכל להנחיל את המורשת של סבא לבני המשפחה שלא זכו להכיר אותו, מכילה בד ומשולשים קטנטנים אותם יש להדביק על פי סדר מסויים, ומייצרת לבסוף בד שיכול להפוך לצורה תלת מימדית איתה ניתן לשחק. עצם הישיבה להכנת הבד מאפשרת לכל המשפחה להתאחד סביב שולחן אחד, לייצר יחד משהו ולהתחבר לסבלנות העזה שאפיינה כל כך את סבא ומאפיינת כל כך את סבתא. בסופו של דבר הבד נשאר אצל סבתא בבית כמזכרת.

הישיבה על הפרטים הקטנים, עם הערך המוסף שיש בעבודה הידנית, גורמים לחיבור עם מה שסבא יעקב כה אהב לעשות, ומה שסבתא אוהבת לעשות היום, ומאפשרים קרבה משפחתית ושיח.

 

תמונה 2

הזוית האישית

דניאלה ועדי: נהנינו להתחבר יחד עם סבתא לתחביביו של סבא והדרך בה היא מתחברת אליהם, ולהנחיל את התחביב המשותף לדור ההמשך. העבודה יצרה בקרב המשפחה התעניינות מחודשת בתחביב עתיק שעלול היה להמשיך להעלות אבק עוד הרבה שנים מאחורי המקרר.

סבתא התרגשה במיוחד מהבמה שניתנה לה לספר את סיפורה, נהנתה לראות את הדור הצעיר מגלה עניין בתחביבים שלה ושל סבא, ואהבה את הרעיון של לימוד הדור הצעיר בדרך של משחק והנאה, ומתגאה מאוד בתוצר.

מילון

גופים הנדסיים משוכללים
גוף משוכלל הוא פאון קמור, שכל פאותיו הן מצולעים משוכללים חופפים, ומספר הפאות הנפגשות בקודקוד שווה בכל הקודקודים.

ציטוטים

”אין מקצוע שלא לימדתי, הייתי כלבויניק... אז מורה היה צריך לדעת הכל!“

”הבית שלי הוא מקום אירוח, גם בני הזוג של הנכדים אוהבים לבוא, אפילו בלי הנכדים!“

הקשר הרב דורי