מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות של סבתא רותי לוטבק

במפגש הראשון של הקשר הרב דורי.
סבתא בגיל שנה וחצי.
בדרך להקמת משפחה בארץ ישראל

סיפורו של סבא רבא שמעון

שמעון, נולד באוסטריה, בשנת 1925 בעיירה באדן ביי וינה. הוא היה תלמיד מחונן שהוקפץ מבית ספר יסודי לסוף התיכון. בשנת 1939 בהיותו בן 13, הגרמנים נכנסו לאוסטריה וכבשוה.

בעקבות כניסת הגרמנים לאוסטריה, הבינה אמו של שמעון כי עליה להבריח אותו ואת אחיו לארץ ישראל לפני שיגיעו הגרמנים הנאצים ויתפסו אותם באוסטריה.

הוא עזב ברגע האחרון לפני שהגרמנים סגרו את שערי המדינה. הוא עלה על אנייה שהגיעה לחופי חיפה כעבור שנה (שם האנייה: "פסיפיק"). כשהוא הגיע ארצה לארץ ישראל, הבריטים תפסו את אותה אנייה.

כיום מוצגת תמונה בבית התפוצות, שסבא צילם לפני שברח מאוסטריה, תמונה אחרונה שהצליחה לשרוד בה רואים את בית הכנסת היהודי טרם נחרב על ידי הגרמנים.

הכיכר המרכזית בבאדן

תמונה 1

הבית כנסת היהודי בבאדן לאחר שיחזורו 

תמונה 2

בשנת 1940 הגיעו לארץ מאירופה שלוש אניות מעפילים שהצליחו לברוח מהמלחמה. האניות נתפסו על ידי הבריטים שהעלו את כל המעפילים לאנייה אחת בשם פאטריה, אותה ביקשו לגרש לאי מאריציוס שבאוקיינוס בהודי. על האוניה היו 3600 מעפילים.

היישוב היהודי ניסה לבטל את רוע הגזרה על ידי שכנוע שאר הארצות לתמוך בביטול ההחלטה של הבריטים. העולם לא גילה עניין בסיפור זה וארגון "ההגנה" לקח החלטה לחבל קלות באוניה על מנת לאלץ את הבריטים להשאיר את המעפילים בארץ. במבצע סודי זה הצליחו להטמין מוקש בתחתית האנייה שפיצוצו גרם להטבעתה של האנייה ומאתיים ושש עשרה אנשים וילדים טבעו. החלטה זו הייתה טעות ביסודה מאחר ולא העריכו שהאנייה הייתה מאד רעועה ובעצם מבצע זה גרם למותם של אנשים (כולל בריטים).

הזוית האישית

סבתא רותי: "מאד התרגשתי לקראת המפגשים וזה נתן לי הזדמנות לראות את הנכדה שלי מקרוב וללמוד עליה קצת יותר, אני חושבת שהתכנית היא חשובה גם לקשרים האישיים בין בדורות ולשמור על זכרונות חשובים שקשורים במשפחה".

נוגה: "נהנתי מאד להיות עם סבתא וללמד אותה קצת דברים במחשב, ומאד התעניינתי בסיפורים המסקרנים בנוסף היה לנו זמן איכות היחד וצחקנו הרבה.

מילון

מעפילים
עלו לארץ ישראל לפני קום המדינה שלא בהסכמת השלטונות הבריטיים, במיוחד דרך הים.

ציטוטים

”"שלח לחמך על פני המים כי ברבות הימים תקצרנה"“

הקשר הרב דורי