מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות של נעמי מלר מכפר פינס

אני וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי
סבא רבא וסבתא רבתא
סיפורה של סבתא נעמי מלר

סבא וסבתא שלי נמלטו בשנת 1934 מגרמניה לפולין. מפולין הגיעו לביקור בארץ ("פלסטינה", כפי שכינו  אותה), אך לא חשבו אפילו להגר אליה. מלחמת העולם תפסה אותם בפולין. לפי המידע שבידנו הם נספו באושוויץ בשנת 1942.

לאחרונה, בשל פטירת אחי, פינינו את דירתו ומצאנו בה צרור של מכתבים מהם, מהשנים 1938 ועד 1942, אשר לא זכרנו את קיומם. במכתבים הם כבר מכירים בעובדה המרה שלא יוכלו לבא לחיות כאן עם ילדיהם. הם מתארים את קשיי חייהם בצורה גלויה  ומוסווית, מפחד הצנזורה. למשל: באחד המכתבים כתבו  בלשון  מוסווית בגרמנית – יידיש  ש "מר מזומן וגב' פרנסה כבר לא גרים כאן". כל האמור כאן מתייחס לאנשים שחיו ברווחה כלכלית ומעמד חברתי מוערך.

יש בדעתי לעבוד על כל הקובץ ולהעביר את כתבי היד והתרגום לעברית, ל"יד ושם", לזכרם ולזכר יהדות אירופה בכלל.

נולדתי במושב כפר פינס, שהיה באזור שנקרא בשעתו "השומרון". ממוקם גם כיום על יד פרדס חנה – כרכור.

נולדתי בבית חולים בחדרה, שהיה היחיד באזור. את שנות ילדותנו הראשונות בילינו במעון ובגן ילדים במקום. הגננת שלנו הייתה בשעתו מחברי ההכשרה שעלתה לגוש עציון. בבית הספר היסודי למדנו בכתות קטנות. בסיומו עברתי ללמוד בתיכון חדרה.

בילדותי

תמונה 1

בתום לימודי בביה"ס התיכון שירתתי בחיל האוויר

תמונה 2

לאחר שסיימתי את השירות הצבאי, למדתי בפקולטה למשפטים בירושלים, ארבע שנים. לאחר הלמודים וההתמחות קבלתי רישיון עריכת דין בטקס.

בהיותנו בכפר, שחקנו בעיקר משחקי חברה מסוגים שונים ומשחקי חוץ. צורת חיים זו קרבה אותנו, הילדים, וגרמה להיווצרות קשרים אמיצים בין רובנו.  קשרים אלו מתמשכים עד היום בין רובינו, לדורותינו. בשל קשיי הקיום, והצורך בעזרה הדדית, נוצרו גם בין ההורים קשרים חבריים – משפחתיים, בין רוב המתיישבים. המעבר ללמודים מחוץ למושב לא היו קלים.

סיפור המלא במצגת של נעמי ואלה

הזוית האישית

אלה: אני מאוד שמחה שהגעת איתי לתכנית קשר הרב דורי. נהניתי להיות אתך וללמוד עליך ועל העבר שלך ושל משפחתך. אני מקווה מאוד שנמשיך להיות ביחד ונהנה. מאוד שמחתי שבאת. אני מאחלת לך הרבה אושר ובריאות, שתמשיכי להיות כמו שאת. שתמשיכי לבלות איתי זמן רב. אוהבת, אלה.

סבתא נעמי: לקראת סיום התכנית הקשר הרב דורי בבי"ס אלחריזי: אלה אומרת לי שהיא שמחה שהצטרפתי אליה לתכנית זו. אני, כמובן, שמחה שבעתיים שהיא בקשה שאשתתף אתה. בשיחה שקיימנו גילתה לי אלה שכיום, מתןך החומר הכתוב, היא יודעת עלי יותר, מכיון שאף פעם לא ספרתי לה. אני מודה שלא במיוחד הקדשתי זמן לספר על עצמי, אלא על הדורות הקודמים. לא חשבתי על כך עד שאלה הפנתה תשומת לבי. נפיק לקחים למענה, למען אחותה הקטנה ולמען הידוק נוסף של הקשר בינינו.

הרעיון הוא נפלא ואני מאמינה שיש בכוחו להעמיק את הקשר הבין דורי. נראה לי שבמהלך הפעילות במסגרת החוג, כדאי שהילד יקח חלק יותר אקטיבי ותתקיים יותר הדדיות פעילה בין הדורות, בכיתה.  אני במגרשי הקטן, אשתדל, בעקבות הפעילות המבורכת, לערב יותר את הצעירים במה שחווינו בגילם ומעבר לו.

תודה על הרעיון, הארוח ושתופנו בנושא. מה שנותר הוא לאחל לכם הצלחה וגמול להשקעה לטווח ארוך.

סרטון שהעלנו ליוטיוב

מילון

כפר פינס
כְּפַר פִּינֶס הוא מושב דתי בצפון השרון בפתחת ואדי ערה. נקרא על שם הרב יחיאל מיכל פינס, סופר ועסקן מאנשי חובבי ציון, והוקם בידי עולים ממרכז אירופה בשנת 1933. בכפר אולפנא לבנות, אולפנת כפר פינס, אשר הוקמה על ידי הרב אלי ששר והייתה לאם האולפנות. ויקיפדיה

ציטוטים

”הרעיון הוא נפלא ואני מאמינה  שיש בכוחו להעמיק את הקשר הבין דורי. “

הקשר הרב דורי