מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות מהעבר

ויויאן ואיתי אהרון
העליה לארץ
סיפור העלייה וההתיישבות בארץ.
סיפור העליה
עלינו ארצה מעירק בשנת 1951.הורי,אני,אחי וסבתא שלי. אני זוכרת כילדה בת 3, כשהגענו לנמל תעופה של עירק לקחו את הורים שלי הפשיטו אותם ובדקו אם יש זהבכסף.אחר כך לקחו אותנו הילדים וגם בדקו אם יש טבעות /שעונים. לאחר מכן עלינו למטוס תובלה וסוף סוף הגענו לישראל, בארץ היתה שממה. אין כמעט כלום. רססו אותנו בדי די טי (חומר נגד כינים) ולאחר מכן פזרו אותנו בכל מיני מקומות. אין אוכל אין חשמל אין מיטות שום דבר, ישבנו בחושך, שועלים מסביב, ממש מפחיד. אחרי ימים אחדים פזרו את העולים (אותנו גם) לכל מיני מקומות ואותנו שלחו "למגדל",  שהיום נקרא מקום זה "אשקלון" .גרנו מעט זמן ולאחר מכן עברנו לכפר "ענה" שהיום מקום זה נקרא "אור יהודה" .שם נתנו לנו אוהל, גרנו באוהל בתנאים מאוד קשים:קור וחום ובקושי היה אוכל. 3 שנים גרנו אוהל ולאחר מכן נתנו לנו צריף. בצריף גרנו שבע שנים בתנאים מעט יותר טובים. אבי אסף קרשים ועשה הפרדה בצריף -מטבח ובו פתיליות קטנות לבישול, מקלחת ושירותים מחוץ לצריף. התגוררנו 3 ילדים עם סבתא. ישנו שתיים במיטה של עולים מברזל ועם מזרונים דקים, שמיכות של עולים שלהם היה ריח של פליט. כשהתאקלמנו קיבלנו תלושים לאוכל. ההורים עמדו בתור כל כך ארוך בשביל לקבל קילו סוכר, לחם, מרגרינה, קמח ומעט בשר.בכל זה היינו צריכים להסתפק שבוע עד לקבלת תלושים חדשים  לשבוע נוסף.התאקלמנו למצב שהיה לא קל. רשמו אותנו לגן ולבי"ס.לאחר שבע שנים עברנו לבית חדש של 2 חדרים בבני ברק.התחלנו להסתדר ולהשתקם לבנות את החיים בצורה אחרת. אמי יצאה לעבוד ואבי מצא עבודה בתל אביב וכך השתקמה המשפחה!!
תמונה 1
תמונה 2
 איך נראה הבית ,השכונה , היישוב שגרת בה?
 היה הול (כניסה קטנה) היה מטבח קטן שרותים מקלחת ושני חדרים די קטנים היינו גרים בקומה      שניה.השכונה הייתה שכונת פרדס כץ הקטנה, פעם היא הייתה נחשבת יפה.
האם היה לכם פעם חשמל ?
לא היה חשמל, אך היתה לנו מנורה שנקראת עשישית. היינו משתמשים בה, שמים בתוכה נפט ומדליקים עם גפרור.
האם היה לך בשכונה בי"ס?אם כן,מה היה המרחק הגעה? ואיך הגעת לשם?
כן,היה לנו בית ספר בשכונה שקראו לו בית ספר "יסודות",מרחק ההליכה היה קצר,הגעתי אליו ברגל.
 למדתי בבתיה"ס ממלכתי דתי "משואות" וממלכתי "יסודות".חלק מהכיתות היו צריפונים וחלק בנויים. היתה חצר גדולה ומסביבה ערוגות שאנחנו התלמידים היינו שותלים בהן בצל ירוק, פטרוזיליה, תפוח אדמה, חצילים בקיצור ירקות וכל זה התבצע בשיעור חקלאות.
תמונה 3
 איך הגענו לראשון לציון?
הגענו לראשון בשנת 1969. ראשון הייתה מושבה קטנה מעט חניות, תאורה ברחובות בקושי היתה,בתים ישנים של החלוצים שעלו ארצה ב-1948, ריח של פרדסים אוירה ממש פסטורלית.כיום אני חיה בראשון לציון והטכנולוגיה כבר התפתחה מאז שהעלינו לראשון יש יותר בתים בתי ספר,מגורים לצעירים יש קניונים בתי קולנוע והרבה חנויות ועוד…העיר התפחתה בצורה מאד יפה וגם גדלה.
תמונה 4

 

מילון

עששית
מנורה ניידת הפועלת על נפט או על שמן. מפרסית: šīša (זכוכית מראה). "עששית שלא כבתה - מברך עליה" (תוספתא, ברכות ה לה)

ציטוטים

”סוף סוף הגענו לארץ ישראל!“

הקשר הרב דורי