מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות מבית הספר בכרכור

יענקלה בפעילות הקשר הרב דורי
יענקלה בן 16
בית הספר העממי

קוראים לי יענקל'ה כי זה היה השם של סבא משה ז"ל. נולדתי בבי"ח פתח תקוה שנקרא אחר כך בלינסון.

אני גדלתי במושבה כרכור שליד פרדס חנה וחדרה, בבית בן 2 חדרים עם הורים ועוד אחות שגדולה ממני ב-3 שנים, ואח צעיר שקטן ממני ב-6 שנים. בהמשך סבתא שלי מצד אמא ז"ל, עברה לגור עמנו אחרי שהתאלמנה ואז הוספנו עוד חדר והיה קצת יותר מרווח. בבית היה מטבח קטן, שירותים, מקלחת, מרפסת וחצר גדולה. במטבח בשלנו עד שהיו כיריים מגז, בישלנו על פרימוס. הייתה כאמור מקלחת אבל היינו מתקלחים רק פעם בשבוע ואת הכביסה עשינו בידיים על קרש כביסה.

תמונה 1

אני ואחותי הגדולה רבקה בשנת 1950 ליד הבית

תמונה 2

תמונה עם הרכב אבי אחותי ואני בלונה פארק בתל אביב.

תמונה 3

טיול בנהר תמונת הוריי עם אחי הצעיר חיים ליד נהר הירדן.

גרנו בשכונה והחצרות היו מגרשי המשחקים שלנו . היה לנו גם בית כנסת בשכונה וים במרחק 10ק"מ מאיתנו בקיסריה או חדרה. החברים שלי היו מהשכונה בה גרנו וגם חברים מבית הספר וכמובן חברים שאהבו לשחק כדורגל.

היו לנו משחקי רחוב כמו קלאס, עמודו, דודס (משחק מקלות), גולות וכמובן כדרוגל. לא היתה טלויזיה, מחשב ולכן היינו משחקים משחקי רחוב – שכונה בשעות הפנאי. היתה גם חורשה ויער סמוכים לבית שלנו והיינובונים עליהם כל מיני מבנים ומטפסים עליהם.

למדתי בביהס העממי כרכור והיו בו 8 כתות, א-ח. למדנו תנך, לשון, אנגלית, גיאוגרפיה, חינוך גופני, חשבון, הנדסה, מלאכת יד, בישול, תורה שבעל פה ועוד. היו יחסים מאוד טובים ומכבדים. היתה משמעת סבירה (לא חזקה, כי כבדנו את המורים שכיבדו אותנו) וכך כמעט ולא היו עונשים, אלא במקרים יוצאי דופן של תלמידים שחרגו מהמסגרת והכללים.

לא היתה אז תלבושת אחידה בבי"ס אםכי הבגדים היו די דומים. למשל, מכנסיים וחולצות בצבע חאקי. היו לנו טיולי טבע וטיולים שנתיים (נסענו במשאיות וטיוליות), המסיבות היו בטבע ובחגים. אני זוכר את המורה אלכס בירנבוים שהיה מורה ומחנך בכתות ו,ז,ח ולימד את רוב המקצועות.

בבי"ס היה גם חדר אוכל גדול ומטבח משותף שבו האחראית גם לימדה קצת בישול. התלמידים והכיתות שהיו תורניות בישול, סידרו את האוכל והגישו וגם ניקו בסוף. הכי אהבתי את מרק הירקות ותוספת של פתיתים ואורז. כמעט ולא הגישו בשר כי היתה תקופה קשה. הגיעו הרבה עולים וילדים והיה צריך להתחלק איתם.

תמונה 4
התמונה הצבעונית אני כאבא צעיר, האשה יהודית בתנו הבכורה יעל ואחי הצעיר חיים

הזוית האישית

יעקב וולפין משתתף בתכנית הקשר הרב דורי ומספר את סיפורו לתלמידים: תומר ניקיטנקו, ירין צרפתי ויונתן טרכטר.

מילון

בית חולים בלינסון
המרכז הרפואי השני בגודלו בישראל (ממתוך ויקיפדיה)

ציטוטים

”לא היתה טלויזיה ולכן היינו משחקים משחקי רחוב .“

הקשר הרב דורי