מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות ילדות של מרסל ללוש

סבתא מרסל איתי
סבתא וסבא ז"ל בצעירותם
סיפור ילדותה של סבתי

לסבתא שלי קוראים מרסל ללוש.

סבתא שלי למדה בבית ספר יהודי בטוניס בעיר הבירה טוניה (השם בערבית) במשך 10 שנים, ולא 12. לבית הספר קראו Aliyons.  זה שם צרפתי. בבית הספר סבתא שלי למדה מקצועות כמו ערבית, חשבון, גיאוגרפיה, חינוך גופני, ועוד, ובעצם כל המקצועות שאנחנו לומדים – חוץ מעברית, כי סבתא שלי הייתה גרה בטוניס. המקצוע שסבתא שלי הכי אהבה והתעניינה בו היה גאוגרפיה.

תמונה 1

סבתא שלי לא זוכרת את המורים שהיו לה, אבל היא זוכרת שהמורים היו ממש קשוחים ואפילו מרביצים עם מקל על כף היד לתלמידים. הייתה משמעת חזקה מאד.  העונשים היו שהמורים מרביצים, אומרים לעמוד בפינה, להרים ידיים, מוציאים מהכיתה, והיו נותנים מכתבים הביתה.

התלבושת שסבתא שלי וחבריה היו צריכים ללבוש הייתה חולצה לבנה חלקה עם צווארון לבן.  החולצות היו ללא סמל, כי אז לא היה. הבנות היו צריכות ללבוש חצאיות כחולות והבנים לבשו מכנסים בצבע כחול. סבתא שלי אומרת שהיו להם טיולים, אבל לא מפוארים כמו היום. הם לא יצאו לטיול ליומיים הכולל שינה, כמו בטיול השנתי שיש לנו היום. לא היו בכלל מסיבות ואפילו לא חגגו ימי הולדת.

בבית הספר של סבתא שלי היה חדר אוכל וסבתא אומרת שלא היה מבחר של אוכל והאוכל לא היה כל-כך טעים. האוכל שסבתא שלי אהבה וגם היום אוהבת ומכינה לנו כל יום שישי בצהריים הוא קוסקוס עם מחשי. בתקופה של סבתא שלי היו מעט ממתקים כמו: שוקולד פרה, ארטיקים, גלידות, סוכריות על מקל.

לסבתא שלי יש עוד 9 אחים. כשסבתא שלי הייתה חוזרת מבית הספר, היא הייתה עושה שיעורים ואחר כך יושבים היא ואחיה עם ההורים. הם לא היו עושים דברים רבים כי בזמן שלהם ההורים לא הרשו לצאת עם חברים. סבתא שלי לא הייתה בתנועת נוער כי ההורים שלה לא הרשו לה, אבל היו ילדים אחרים שהלכו. המשחקים שסבתא שלי שחקה בהם בילדותה היו: 5 אבנים, דוקים, חישוק, מחבואים, קפיצה על חבל, ועוד.

סבתא שלי עלתה לישראל בגיל 22. לחברים שהיו לסבתא שלי בישראל קוראים מרים ז"ל ויחזקאל פנחס והם גרו בבית שמש.

הזוית האישית

אלונה חדד: סבתא מאחלת לי הצלחה בחיים ובריאות, קודם כל. אני מאחלת לסבתא שתהיה בריאה כל הזמן, שתמשיך להיות סבתא מספר אחת בעולם ושתמשיך לבשל אוכל טעים וזהו: "סבתא אני אוהבת אותך"!

מילון

מחשי (קוסקוס עם מחשי)
תפו"א (או קישוא) ממולא בבשר מטוגן, ומקורו במזרח התיכון

ציטוטים

”אוכל טעים בא רק מאהבה!“

הקשר הרב דורי