מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות ילדות של סבתא רחל רגב

סבתא רחל וזיו מבלות
סבתא רחל בילדותה
ילדות של ענווה וערבות הדדית

סבתא שלי, רחל רגב, נולדה בתאריך 22 ביולי בשנת 1951בארץ ישראל.

סבתי מספרת כך: "גדלתי בעיר חיפה, עיר מקסימה השוכנת למרגלות הר הכרמל. באזור המגורים היו הרבה ילדים באותה שכבת גיל, ילדים ממגוון משפחות שרובן ילדים להורים יוצאי מזרח אירופה שעברו את השואה (חלקם הגדול עברו את השואה במחנות עבודה, בגטאות, וילדיהם גדלו להורים שחוו טראומה, כאב, וחרדה קיומית, לדוגמה, אגרו מזון ועוד אתגרים לא פשוטים). היו גם מעט מעט משפחות מצרפת, בולגריה, עיראק. זו הייתה תקופה של גזענות עדתית, אך בין השכנים נרקמה ידידות אמיתית ועזרה הדדית, מכיוון שרובם עלו לארץ ישראל לבד לפני מלחמת העולם השנייה וחלקם מיד בתום מלחמת העולם השנייה והיו הרבה שנשארו יתומים, וכן השכנים תמכו אחד בשני. גם אנחנו הילדים היינו ביחסי חברות טובים, היו חברויות טובות, ערכים, כבוד. היה יותר שוויון ולא היו מותרות ובזבוז, הרבה ענווה וערכים.

אנו גדלנו ללא טלוויזיה וללא טלפון ולכן הייתה תקשורת בין הילדים ובין המשפחות המתגוררות בשכונה. בנוסף, עודדו אותנו להיות יצירתיים ולהמציא משחקי חברה ומעשי "קונדסות" ליצירת עניין ושמחה. הרבינו להיפגש בשעות אחר הצהרים (משתיים ועד ארבע שמרנו על שקט והיינו בבית), ושיחקנו במשחקים כגון מחבואים, תופסת, ארבע מקלות, משחקי כדור שונים, ומעשי קונדס. לדוגמה, כאשר היינו קושרים ארנק עם חוט התחבאנו וכשמישהו היה עובר ומתקרב לארנק היינו מזיזים אותו ונהנינו לראות איך האדם שמתקרב מנסה לתפוס את הארנק. כמו כן הכנו נחש מבד שהפחדנו את האנשים ברחוב באמצעותו ועוד. אהבתי מאוד לראות את החלבן מגיע לחלק חלב ואת מוכר הקרח לפני שהיו מקררים עם תא הקפאה.

בכיתה ה' הצטרפתי לתנועת הנוער ה"צופים" שם היינו נפגשים פעמיים בשבוע – בימי שלישי ובימי שישי, כאשר שמרו על צניעות. בערב שבת אסרו עלינו ללבוש מכנסיים בצבע שחור (רק ג'ינס וחולצה לבנה רקומה) וזאת גם בגלל הגזענות: מי שלבש מכנסיים שחורים היה נחשב "פושטק".

תרבות הקריאה הייתה חשובה בביתנו וכמו כן אהבנו מאוד ללכת עם הוריי לתיאטרון והצגות לפחות פעם בשבוע. כשהייתי בתיכון בימי שישי בערב היו מסיבות ביתיות והיה פטיפון נייד עם תקליטים, היינו עורכים מסיבות כל פעם בבית אחר ונהגנו לרקוד. בימי החופש אהבתי מאוד ללכת לבית המשפט לשבת ולשמוע דיונים – זה היה מאוד מענין. בתיכון הכרתי את סבא באחת המסיבות ומאז אנחנו ביחד.

הזוית האישית

זיו: היה כיף בתכנית, למדתי על הילדות של סבתא שלי.

מילון

פטיפון
הפָּטֵיפוֹן (מצרפתית: Pathéphone, ובעברית: מָקוֹל) הוא מכשיר לנגינת תקליטים. בשפות רבות נקרא המכשיר פוֹנוֹגְרָף. המילה "פטיפון" הגיעה ככל הנראה לשפה העברית מן השפה הרוסית, שם התקבל המותג בתקופה מסוימת כשמו של המכשיר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היו חברויות טובות, ערכים, כבוד. היה יותר שוויון ולא היו מותרות ובזבוז, הרבה ענווה וערכים“

הקשר הרב דורי