מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות ילדות של סבתא עדנה טלר

אני וסבתא עדנה
סבתא עדנה עם בובה
זכרונות ילדות ומתכון למאפינס של סבתא עדנה

שמי רותם רזון, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ומתעדת את סבתא שלי, עדנה טלר. סבתא עדנה טלר היא סבתא שלי מצד אמי ענבר, היא סיפרה לי סיפורים מעברה.

תקופת הילדות

סבתא מספרת: "בילדותי שיחקנו בקלאס, קפיצה חבל, חמש אבנים וגולות. בבית הספר היסודי חבריי היו נחום, עמירם, בנימין ואסנת. בנוער העובד היו לי הרבה חברים, שמם לא זכור לי. בבית הספר התיכון היו לי שתי חברות טובות: שרה וצילה. הייתי תלמידה מאוד טובה והקשבתי בשיעורים. היינו נפגשים, כותבים מכתבים ובהמשך היה לנו טלפון חוגה. את רוב מאכלי הילדות שלי לא אהבתי. אהבתי לפצח בוטנים.

גרנו בהרצליה קרוב לים ולכן מאוד אהבתי ללכת לטייל על החוף. כילדה הייתי בת למשפחה ענייה, אבא שלי עבד בבניין ולפעמים לא הייתה לו עבודה. היינו שלוש ילדות בביתי והייתי הבת הבכורה והאהובה.

בצבא תפקידה של סבתי היה שרטטת במפקדת קצין הנדסה ראשית בקירייה בתל אביב. היא הייתה מוצלחת מאוד בתפקיד זה והגיעה להיות שרטטת בדרגת סמ"ל! סבתא וסבא התחתנו בשנת 1966, על גג פתוח של חברים ברחוב בן יהודה בירושלים.

מאכל אהוב 

כשהייתי ילדה גרתי בהרצליה, משפחתי ואני חיינו בעוני רב. כל שנה הייתי מחכה לבואו של חג השבועות כי אז אמי הייתה מכינה במיוחד לחג את המאפינס קוטג' שלה. היא לימדה אותי ואני עזרתי לה בהכנות. מאז לימדתי את בתי להכין את המאפינס והיא לימדה את נכדתי, רותם."

מתכון מאפינ'ס

כוס וחצי קמח

כפית שמרים יבשים

(היום אני מכינה את המתכון עם קמח תופח שלא היה בעבר)

2 ביצים

1 גביע קוטג'

100 גרם גבינת עמק מגוררת

חצי כוס חלב

50 גרם חמאה מומסת

חצי כפית מלח.

ככה היינו מכינים אבל אפשר להוסיף לזה גם חצי כוס זיתים/תירס (זו התוספת שרותם הכי אוהבת).

אופן ההכנה:

מערבבים היטב את החומרים ביחד

מחממים תנור ל180 מעלות

משמנים תבנית למאפינס

אופים כ-25 דקות עד להזהבה.

תהנו!

חפץ שעובר במשפחה 

החפץ המשמעותי לסבתא עדנה הוא הפמוטים. הפמוטים עשויים מחלקי נחושת יצוקה. סבתא מספרת: "לא היינו משתמשים בפמוטים בערבי שבת ומדליקים אותם, אלא רק לעיתים מסוימות. לפני ליל הסדר אני ואחותי היינו מנקות את הפמוטים כדי להשתמש בהם. הפמוטים היו שייכים למשפחת אבי בעיירה רדזיבילוב ברוסיה ועכשיו הפמוטים אצלי. אני שומרת אותם כזיכרון מהוריי."

הפמוטים

תמונה 1

עץ משפחתי

תמונה 2

שירים אהובים – סבתא ונכדה

השיר האהוב על סבתי נקרא "פה בארץ חמדת אבות"

השיר האהוב על רותם הוא pacify her

 סרטון תיעוד על ילדותה של סבתא

הזוית האישית

רותם: מאוד נהניתי לעבוד עם הסבתות שלי ולגלות על  כלמיני דברים על עברן. גיליתי המון דברים שהופתעתי מהם כמו: תפקידה של סבתי בצבא, איפה התחתנה ומה קרה במהלך החתונה, איזה מאכלים אהבה בילדותה ועוד.

סבתא 1: מאוד נהנתי לעבוד איתך ולספר לך על כל מיני דברים שקרו ובמה עסקתי, אני שמחה שיכלנו ללמוד אחת על השנייה.

סבתא 2: מאוד נהנתי להיות בתכנית הקשר הרב הדורי ומאוד שמחתי לספר לך על כל מה שסיקרן אותך, מאוד מאוד שמחתי לעבוד איתך.

מילון

שרטוט טכני
שרטוט טכני (ובקצרה שרטוט, גם סִרְטוּט) הוא מלאכת יצירת תרשימים דו-ממדיים מדויקים של עצמים לצרכים אדריכליים, הנדסיים או לצרכים טכניים אחרים. שרטוט יכול להיעשות בעזרת עפרונות או עטים על גבי נייר ויכול להיעשות בעזרת מחשב. השרטוט הוא עזר תכנוני ועזר תקשורתי. חלק מפרטי השרטוט מובנים גם להדיוטות, אולם יצירת שרטוטים והבנה חד-משמעית של כל פרטיהם בזמן קריאתם מחייבת למידה של הנושא. (ויקיפדיה)

חוגה
במכשירי טלפון ישנים, טבלת מספרים עגולה שיש לסובב. (מילוג)

ציטוטים

”קם כארי ורץ כצבי“

הקשר הרב דורי