מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות ילדות יפה קצב

פרויקט עבודה עם יפה- הקשר הרב דורי.
חתונתה של יפה ורפי בבסיס הצבאי שבו שירתה
אירוע בת המצווה

הקשר הרב דורי עם סבתא יפה הסבתא של גלי, במפגשים היא סיפרה לנו על הילדות שלה.

יפה נולדה בתל אביב. למדה בבית הספר ביאליק שבתל אביב, המשיכה את לימודיה בתיכון בתל אביב. הייתה חניכה ומדריכה בתנועת הנוער מכבי צעיר. שם פגשה את רפי שהפך להיות בעלה. המשחקים ששיחקו בבית הספר ובשכונה הם: חמש אבנים, קלאס, חמור ארוך, שוטרים וגנבים, פרה עיוורת, ים יבשה, מחניים, כדורגל, מלך השבויים

תמונה 1

בגיל 18 התגייסה לצבא. בתום שירות החובה חתמה לשירות קבע שנמשך 20 שנים. בגיל 24 רפי ויפה נישאו בחתונה צבאית, עברו לגור בראשון לציון ומאז הם חיים בראשון ליפה ורפי נולדו שני ילדים רנית ושי. הקימו משפחה והיום הילדים נשואים ויש ליפה ורפי שלוש נכדות: רוני, יובל וגלי.

תפקידה בצבא היה קצינת שלישות – אחראית על גיוס חיילים ומיונם לקורסים, עסקה בהדרכה והכשרת חיילים. עיקר תפקידה היה בפרויקט במרכז לקידום אוכלוסייה מיוחדת. נערים ונערות שנפלטו ממערכת החינוך ונקלטו בצבא. את הרעיון הביא הרמטכל רפאל איתן ולנערים ולנערות קראו "נערי רפול". החיילים נקלטו בצבא , שרתו שרות מלא ולאחר שחרורם השתלבו בחיים האזרחיים.

בגיל 40 פרשה מהצבא והחלה לעבוד כמנהלת משאבי אנוש בחברה פרטית. היום היא גמלאית ותחביבה הם: אומנות, יוגה, מדיטציה וקריאה.

בית הוריה

שמה של יפה הוא על שם סבתה אמא של אבא שלה. סבתא גרה עם הוריה ושלושת אחיה, שני אחים ואחות בדירה בת שלושה חדרים. שני הבנים גרו בחדר אחד ושתי הבנות גרו בחדר השני.

אמה של יפה הייתה בשלנית מעולה, הכינה מאכלים מיוחדים, קובה, ממולאים, אורז וחלב, דייסת סולת, במיוחד הכינה עוגות טעימות מאוד. כמו, עוגת שמרים, טורט היום, יפה מכינה את המאכלים לילדיה ונכדיה שאוהבים מאוד את הבישולים של סבתא יפה. בערבי שבת כשהמשפחה נפגשת המעדנים מוגשים לשולחן. בעבר לא היו תנורים וכיריים, השתמשו בפרימוס ובפתילייה שעליהם בישלו.

תמונה 2

בביתה של יפה נמצאים הפרימוס והסיר. עד היום יפה אופה בסיר הפלא שנלקח למזכרת מבית הוריה. היום אופים את העוגות בתנור ומבשלים על כיריים. היום משתמשים בגז אבל בעבר השתמשו בנפט.

זכרונות ילדות

סבתא של גלי נהנתה מהפעולות בתנועת הנוער "מכבי צעיר". תחילה, כחניכה ואחר כך כמדריכה. סבתא של גלי הדריכה קבוצת ילדים בגיל 10-12, ערכה פעולות חברתיות ויציאה לטיולים. במכבי צעיר נהוג היה לצאת לפעילויות הבאות: בסוכות יצאו למחנה ארצי של כל סניפי מכבי צעיר בארץ. בחנוכה יצאו למירוץ הלפיד שהדליקו אותו בתל אביב ורצו איתו במירוץ שליחים עד למודיעין. בי"א באדר עלו לתל חי לקבר טרומפלדור.

בפסח יצאה הקבוצה הבוגרת, המדריכים והחניכים הבוגרים למצדה. בחופשה הגדולה יצאו הבוגרים למחנות עבודה לסייע לקיבוצים בקטיף תפוחים, תפוזים וכו'.

המכביה השישית

המכביה היא אירוע ספורטיבי שנערך בישראל, משתתפים בו ספורטאים מכל העולם. בטקס הפתיחה של המכביה השישית שנערך באצטדיון רמת גן בתאריך 29.8.1961. סבתא וסבא של גלי השתתפו במפגן ראווה שערכו חניכי מכבי צעיר. במכביה זו השתתפו 20 משלחות מרחבי העולם ונטלו חלק בפעילות הספורטיבית שנערה במכביה.

תמונה 3

טקס המשלחות שהגיעו מארצות אחרות להשתתף במכביה שהייתה.

 

סיפורה של תמונה – בת מצווה של סבתא יפה

 

אני סבתא של גלי ורציתי לשתף אתכם בחוויית ילדות שלי – חגיגת הבת מצווה שלי.

בדורנו לא היה מקובל לערוך אירועים באולמות, בקושי היו אולמות וגם לאנשים לא היה כסף לקיים את האירוע באולם. בדורנו חגגו את חגיגות הבר/בת מצווה וכל האירועים המשפחתיים בבתים, אם בכלל ניתן היה לקיים את זה בבית, מאחר ולא לכל הילדים היה בית מספיק גדול כדי לערוך בו את האירוע.

אני גרתי בבניין בן שלוש קומות שמעליו היה גג גדול. בימים רגילים שימש הגג לתליית כביסה ובשעת הצורך שימש גם כאולם אירועים משפחתיים של דיירי הבניין. את חגיגת בת המצווה שלי חגגתי על גג ביתנו. השכנים והשכנות הכינו את הגג בצורה מאוד יפה. ערכו שולחנות מסביב לגג עם כיבוד שכל שכנה הכינה: עוגות, מאפים, ממתקים, הגג היה מסודר בצורה מאוד יפה ומכובדת. דרך אגב, לא רק בחגיגה שלי סידרו את הגג, היה נהוג ומקובל שבכל אירוע של כל אחד מדיירי הבניין כל השכנים והשכנות היו שותפים בהכנת הגג.

לחגיגה שלי הוזמנו כל ילדי כיתתי וחבריי מקבוצת מכבי צעיר. את האירוע ארגנו שני המדריכים שלי, מילס וחדווה, שאותם אני נושאת בליבי עד היום משום שהם ערכו לי מסיבה נפלאה, הם היו אחראים על הצד האומנותי. שיחקנו במשחקי חברה, במשחקי כדור, רקדנו ריקודי עם וריקודי מעגלים. השמחה הייתה ממש יפה ואמתית. שמחתי מאוד לפתוח את המתנות אחרי שחבריי עזבו את המסיבה.

רוצה לשתף אתכם במתנות שהיה נהוג ומקובל להביא. המתנות היו צנועות, מזכרות קטנות כמו: ספרי זיכרונות, ספרים, עטים ופרסים מניירות אב או ניירות של סוכריות שאספנו וסידרנו באלבומים.

את הזיכרון של בת המצווה שלי, ההכנות וכל הסידורים לקראת האירוע והפרגון האמתי של השכנים, השכנות, חבריי ובני משפחתי אני נושאת עמי זיכרון חזק מאוד.

ישראלי זה אני

תמונה 4

הזוית האישית

גלי הרגס, מאי רודניצקי: נהננו מאוד לעבוד ביחד עם יפה, ללמוד על דרך החיים בעבר, לחוות חוויות מהעבר והשוואה לדרך החיים כיום.

סבתא יפה: שמחתי, שנכדתי גלי, נתנה לי את ההזדמנות והזכות לספר ולשתף אתכם בשמחתי ובזיכרון הטוב שיש לי. בבת מצווה שלי שנערכה באפריל 1957 קיבלתי מהוריי מתנה – טבעת זהב בצורת לב. את הטבעת שניתנה לי אני מעניקה באהבה רבה לנכדתי גלי שבאפריל 2018 חוגגת בת מצווה.

מילון

פרימוס, פתיליה, סיר פלא
פרימוס ופתיליה - מתקן בישול וחימום הפועל על נפט. סיר פלא - סיר לאפיה על גבי פתיליה וסוגי כיריים אחרים.

המכביה השישית
המכביה השישית הייתה אירוע ספורט המוני יהודי, שנערך בישראל, בספטמבר 1961, כחלק מסדרת אירועי המכביה. טקס הפתיחה של המכביה השישית נערך באצטדיון רמת גן ב-29 באוגוסט בהשתתפות 26 משלחות מרחבי העולם, מהן גואטמלה וקונגו הבלגית, שהשתתפו בפעם הראשונה. 30 אלף צופים, 1000 צועדים ו-2000 ספורטאים. את הלפיד הדליק האתלט יוסף להב. ויקיפדיה

ציטוטים

”שמחה וחוויה אמיתית.“

הקשר הרב דורי