מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונותי מראשית קום המדינה

ניר וריביק
ריביק
פרקים מיומן חיים בכיתה ג' 1949

גרנו בקריית חיים אבל נולדתי כפליטה בכפר יהושע בעמק ישראל ומדוע?

בשנת 1940 תקופת מלחמת העולם השנייה הפציצו מטוסים איטלקים את בתי הזיקוק במפרץ חיפה שהיו אז בידי ממשלת המנדט הבריטי. כשהנפט הגיע בצינור מעירק לבתי הזיקוק ומשם באניות. בגלל ההפצצות פינו את הנשים והילדים מהקריות לעמק ישראל. אמי שהייתה בהריון איתי עברה עם שתי אחיותיי שאחת הייתה בת 10 והשניה בת 7, לגור במחסן אצל משפחת קופר בכפר יהושע, הם קיבלו אותם מאוד יפה. בשל העובדה הזו נולדתי בבית חולים עפולה והובאתי ברכבת העמק הישנה מעפולה לכפר יהושע, גרנו שנה בכפר יהושוע. וחזרנו לבית שלנו בקריית חיים.

פרקים מתוך היומן שלי

"היום הייתי בנהריה. הלכתי לים, אכלתי גלידה וגם נסעתי למקום ששם עברה שיירה ליחיעם. ראיתי את האוטו של בן-עמי מפקד גדוד 21. הצטערתי שנפלו כל כך הרבה בחורים צעירים" (קטע מתוך היומן).

לקראת יום העצמאות החמישי שנערך בו מצעד צבאי בחיפה, כתבתי ביומן: "לקראת יום העצמאות הכל מוכנים, בחיפה מסדרים את הרחובות ומתקנים את הכבישים לקראת המצעד הצבאי, הכל יהיה לבוש חג זה יום העצמאות החמישי של מדינתנו."

זיכרונותיי ממלחמת השחרור – פרקים מיומני

יום שישי כ"ח באלול, שנת 1949

"בשנת 1949 היו קרבות ובחורים עזי נפש, נתנו את נפשם למולדת, להגן על העם. בנגב הייתה מלחמה נוראית ואף הם התגברו על האוייב והמון קרבנות נפלו. ועכשיו יש לנו מדינה, גם הכניסו את ישראל לאו"ם. גם הביאו את עצמותיו של זאב הרצל ועוד דברים רבים היו השנה הזאת."

עמוד מיומי – יום שישי כ"ח באלול, שנת 1949

 

תמונה 1

כריכת יומני – יומן חיי וחיבורי

תמונה 2

גרנו ברחוב ד' בקריית חיים ברוב שלנו נהרגו חמישה בחורים במלחמת השחרור. כולם היו שכנים שלנו. יפי הבלורית והתואר. אני זוכרת אותם היטב. כשאני עומדת ביום הזיכרון בזמן הצפירה כולם עומדים לנגד עיני אחד אחד ואליהם מצטרפים הנופלים המוכרים לי משאר מלחמות ישראל. עצוב מאוד.

נעורים במדינה הצעירה

כולנו היינו בתנועות נוער, אני הייתי ב"תנועה המאוחדת". מכיתה ד' ועד י"ב היינו שייכים לתנועה. המשמעות הייתה שבימי ג' ובימי ו' היינו באים לתנועה. שהייתה עבורנו מרכז חברתי מלא משמעות: היינו משחקים בטרזן בחבל שהשתלשל על העץ הגדול בו היינו מתנדנדים. היו פעולות עם מדריכים שהיו כיתה ט'-י"ב וגם אני הייתי מדריכה תקופה ארוכה. היינו יוצאים לטיולים בארץ ולמחנות עבודה כלומר חודש ימים בקיבוץ ועוזרים בכל מה שצריך לדוגמא סיכול אבנים קטיף ירקות ופירות. האידיאל היה לצאת להגשמה בקיבוץ כאשר יוצאים לצבא במסגרת הנח"ל מצטרפים לאחד הקיבוצים. זו המשמעות של הסיסמא שהייתה "עלה והגשם".

הזוית האישית

ריביק שני: לסיכום הילדות והנעורים שלנו זכורים לי כתקופה יפה, כמובן עם שטויות של בנות ובנים ובני נוער. אבל בתוך כל התנאים הקשים למדינה הצעירה ידענו להשתלב בקיים וליהנות.

מילון

יפי הבלורית והתואר
היפים\חתיכים

ציטוטים

”הילדות והנעורים שלנו זכורים לי כתקופה יפה“

הקשר הרב דורי