מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונותיה של סבתא סבטלנה

אני ונטלי נכדתי אחרי מופע
סבתא בילדותה
ילדות ועלייה

שמי הוא סבטלנה טורגנוב ונולדתי בת יחידה להוריי פיודר ורסי, בשנת 1945 בכפר אילפק שבאוזבקיסטן.

אבי פיודר נולד ברוסיה בשנת 1893 ובגיל 19 התגייס לצבא האדום ועזר להקים את הכוח הסובייטי באוזבקיסטן. בנוסף, הוא נלחם במלחמת האחים שחלה בברית המועצות בתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה. לאחר כמה שנים, בתום המלחמה, הוא עבד כאחראי חלוקת המים בכפר בו גר והיה אדם אמין שכולם כיבדו. הוא נפטר בשנת 1970.

אמי רסי נולדה בשנת 1915 באזור קמין קשירסקי – כפר וולקה שבפולין. בשנת 1936 היא עברה בית והתגייסה לאגודת "קומסומול". במהלך מלחמת העולם השנייה, היא ברחה יחד עם אמה ושתי אחיותיה לאוזבקיסטן. בשנת 1939 היא החלה לעבוד כמנהלת הדואר העירוני באוזבקיסטן . כמה שנים אחרי שנולדתי, אמי החלה לעבוד בבית חולים. היא נפטרה בשנת 1984. אמי הייתה אישה פעילה, שמחה ונועזת. היא הייתה אמיצה מאוד וחסרת פחד.

בשלבי מלחמת העולם השנייה, גרתי בסמוך למחנה בו היו שבויים גרמנים נאצים. תנאי המחיה היו קשים מאוד. כמעט ולא היה לנו כסף לקנות אוכל. אני זוכרת שהייתי מטיילת בשדה ואוכלת תותי עץ ודובדבנים. לאחר שהורי נפרדו, גרתי בעיירה בגיזגן עם אמי ושתי דודותיי: פרידה וליזה.

בילדותי, גרתי בכפר עם הרבה חברים מכל העדות והדתות. אהבנו לשחק יחד בשדה בין הפרחים ולקטוף תותי עץ ודובדבנים. באותה התקופה לא היו לנו טלפונים או מחשבים ולכן שיחקנו במשחקים כמו קלאס וקפיצה בחבל. יחד עם חבריי בכפר למדתי בבית ספר עד כיתה ד' ובכיתה ה' עברתי לגור בעיר סמרקנד. בגיל 25 עברתי לגור בסבירדלובסק שברוסיה, למשך שנה אחת, ולאחר מכן חזרתי לסמרקנד.

אני בילדותי

תמונה 1

העלייה לארץ

השינוי הגדול ביותר בחיי היה המעבר מסמרקנד לישראל. בשנת 2001 עליתי ארצה. במשך כל חיי ידעתי שאני יהודיה ותמיד הרגשתי צורך להתחבר לחלק הזה שבי. יצאתי באוטובוס לשדה התעופה שבעיר טשקנט. בדרך היה מזג אוויר סוער במיוחד וירד שלג. כשהגעתי לארץ, הופתעתי לראות את מזג האוויר המדהים שיש פה. השמש בחוץ ושדה התעופה מלא בפרחים. משדה התעופה נסעתי לגבעתיים ושם גרתי כחצי שנה.

הלכתי לאולפן הנמצא בגבעתיים כדי ללמוד עברית. בהמשך עברתי לאולפן ברמת גן. כשהגעתי לארץ, לא הרגשתי שונה; אף אחד לא גרם לי להרגיש לא שייכת, להפך- הכרתי המון אנשים נחמדים שעזרו לי להתרגל למקום החדש בו אני נמצאת.

כיום אני סבתא מאושרת לשלושה נכדים. אני מקווה שהסיפור שלי יישמר לעוד דורות רבים ולא ייעלם בדרך.

בישראל

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא סבטלנה: נהניתי מאוד לספר לנכדתי נטלי את סיפור חיי, נחמד לדעת שגם בדורות הבאים יזכרו את הסיפורים הללו.

הנכדה נטלי: נהניתי מאוד לשמוע על העבר של סבתי, וללמוד על החיים באותה תקופה. אני רוצה להודות לסבתא על ההשקעה בעבודה.

מילון

אגודת קומסומול
תנועת הנוער של המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות.

אולפן לעולים חדשים
בית ספר ללימוד אינטנסיבי של השפה העברית. האולפנים מיועדים לעולים חדשים במסגרת תהליך הקליטה.

הצבא האדום
הכינוי של צבא הקבע של ברית המועצות שהיה אחד הזרועות בכוחות המזוינים של ברית המועצות. הצבא האדום נקרא כך, בגלל צבע הדגל המזוהה עם המפלגה הקומוניסטית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הלוואי וכל הילדים היו חווים את אותן החוויות המהנות שחוויתי בילדותי“

”כשהגעתי לארץ הופתעתי לראות את מזג האוויר המדהים שיש פה. השמש בחוץ ושדה התעופה מלא בפרחים“

הקשר הרב דורי