מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרון שמור לשעת סיפור

סבתא ואני
סבתא ואני
להכיר מקרוב את סבתא של עילאי, כולל מתכון למרק בורשט

בסיפור זה תזכו להכיר את סבתי מקרוב:  סבתי נולדה בתאריך 5.2.1949 במולדובה, וכיום מתגוררת בחולון. בעבר כשעלתה לארץ השתכנה בבאר שבע ולאחר מכן בלוד. סבתא הולידה את אמי בגיל 19 ואת דודתי בגיל 27, כיום יש לה כבר שלושה נכדים. סבתא נשואה כבר כמעט 40 שנה ואוהבת לאכול ורניקי, שזה מאכל רוסי הממולא בתפוח אדמה. סבתא אוהבת מאוד לראות טלוויזיה ולשתות תה, אך גם מאוד אוהבת לצאת ולטייל במזג אוויר טוב, אך לא תמיד זה אפשרי. כיוון שסבתא עם כסא גלגלים החלום הכי גדול שלה זה להיות בריאה.

סבתא בצעירותה

תמונה 1

בעל חיים אהוב על סבתא: כלבים, הצבע האהוב עליה הוא אדום.

סיפור מהילדות, סבתא מספרת: ״לא רציתי ללכת לבית הספר אז סידרתי את הכל ולא היה לי איפה להתחבא, לכן נכנסתי לארון והתחבאתי, כשסבא שלי שמר על אחי שהיה יותר קטן. אני עוד הייתי בארון, הוא הבחין במשהו מוזר ובדק ומישש וחשב שיש שם רוח וצעק בכל הבית..״

סבתא במסיבה

תמונה 2

לסבתא יש אח אחד. מקום בעולם בו היא הייתה רוצה להיות: ״בגילי אני לא רוצה להיות בשום מקום מלבד הבית״. סבתא לא עשתה צבא. האהבה הראשונה של סבתא היה ״חבר של בת דודה שלי שהיה מבוגר ממני בארבע שנים, התאהבתי בו אבל בסוף ידעתי שלא נוכל להיות ביחד ונפרדנו.״ דבר שמשמח את סבתא הוא לראות את הנכדים שלה בשבת, דבר שמפחיד אותה: המוות. סרט אהוב על סבתא: טיטניק. סוג מוזיקה אהוב: מוזיקה רוסית, זמר אהוב: סטאס מיכאלוב. שפות בהן בתא יודעת לדבר: עברית ורוסית.

סבתא בצעירותה

תמונה 3

 

מתכון למרק בורשט שסבתא אוהבת מאוד להכין:

לוקחים בשר עם עצם המבושל כמעט עד הסוף. שמים גזר ואז סלק ומתי שרך מוציאים את הגזר ואת הסלק, מגרדים אותם, ומחזירים לסיר. שמים בצל בשביל הטעם, חתיכות קטנות של תפוח אדמה, פלפל אדום, חתיכות קטנות של כרוב קטן, חתיכות קצוצות. מוסיפים מלח ופלפל ומערבבים. לאחר מכן מוסיפים שתי שיני שום קצוצות, חצי לימון ומוסיפים רסק עגבניות. בתיאבון!

חפץ שעובר במשפחה: אמה של סבתי, אשר חלתה במחלת הסרטן, העבירה לסבתא את הצמיד הזה מזהב. יש לו ערך מאוד סנטימנטלי עבור סבתא ועבורי. סבתי גם חולה במחלת הסוכרת, והתכשיט הזה מאוד חשוב לה.

הצמיד

תמונה 4

הזוית האישית

הנכד עילאי: מאוד נהניתי ולמדתי עוד דברים על סבתא שלי, זה עזר לי להתחבר אליה יותר.

מילון

הבז'ורה
מישהו שאוהב לאכול המון (ברוסית)

ורניקי
כיסונים של המטבח האוקראיני.

מולדובה
רפובליקת מולדובה היא מדינה במזרח אירופה, בין רומניה ואוקראינה. בעת התפרקות ברית המועצות הכריזה הרפובליקה הסוציאליסטית הסובייטית של מולדובה על עצמאותה.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”בגילי אני לא רוצה להיות בשום מקום מלבד הבית“

הקשר הרב דורי