מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרון שלא אשכח

סבא ואני
טיסיים מתארגנים למשימה
יום הפלישה לנורמנדי מטוסים ממלאים את השמים

כששאלתי את סבא מהו הזיכרון החזק ביותר שיש לו ואותו ירצה לחלוק עימי, הוא חשב לרגע קצר וענה:
"אין ספק  תאריך ה – 6.6.1944, את היום הזה לא אשכח".
 
והנה הסיפור שסיפר לי:
בשנת 1942 עזבה משפחתו את מקום מגוריה בעיר beziers שבצרפת והחלה במסע בריחה והסתתרות מהנאצים ברחבי המדינה. הם ברחו תחילה לחבל האלפים ומשם הגיעו לעיר gramat. הם שמעו מהמחתרת, הרזיסטנס, כי זה מקום מסתור מומלץ – המקומיים לא אהבו את הגרמנים ולא שתפו איתם פעולה.
 
הם הסתתרו בחווה – סבא שלי, שהיה בן 4, ההורים שלו, שארל ואיווט בן עטר, וסבא וסבתא שלו מצד האבא. סבא שלי אפילו הלך לגן, ואבא שלו – שארל בן עטר – אלף כלבים במשטרה המקומית. אבא שארל היה במחתרת הצרפתית, הרזיסטנס
.
כמו הרבה אנשים אז, הם האזינו לרדיו לונדון  – ה b.b.c  – ששידר עדכונים וגם סיסמאות (קודים) למחתרת – הרזיסטנס. הגרמנים עשו כל מאמץ לחסום שידורי רדיו מתוך צרפת כך ששידורי ה b.b.c היו מקור המידע האמין היחיד שנותר.
 
סיסמת הפלישה לנורמנדי
בימים אלה כולם חיכו לפלישה של כוחות הברית לנורמנדי. התאריך היה סודי וחשוב היה לשמור על גורם ההפתעה. לילה אחד, כשהאזינו לרדיו, שמע שארל בן עטר את הסיסמא לפלישה לנורמנדי. אלו היו מספר סיסמאות ששודרו והיו לקוחות משיר של המשורר הצרפתי ורלן.
 
הסיסמא הראשונה שודרה ב 1 ביוני 1944 ולפיה היה על כוחות המחתרת לחבל בצירי התנועה על מנת להקשות על הצבא הגרמני להגיב לפלישת הכוחות של בנות הברית.
הסיסמא השנייה שודרה ב 5 ביוני 1944 והודיעה על תחילת המבצע.
 
סבא שלי מספר כי זמן קצר לאחר השמעת מילות השיר, החלו מטוסים ממלאים את השמים ברעש שהיה מחריש אוזניים. אלו היו מטוסי בעלות הברית שבאו להפציץ את הגרמנים הנאצים. סבא זוכר כי הגדולים שמחו מאוד. הוא הבין שמשהו טוב קורה. היה זה ה 6.6.1944 תאריך שמציינים עד היום וגם מכונה d-day.
לאחר לילה זה לקח עוד זמן רב עד אשר המשפחה שבה לביתה. העיירה בזייה שוחררה באוגוסט 1944 והמלחמה עצמה הסתיימה רשמית בתאריך 2.9.1945 – למעלה משנה אחרי אותו לילה.
 
סבא אומר כי את רעש המטוסים שמלאו את השמים הוא לא ישכח. רעש זה של אלפי מטוסים נשמע על ילדי אלפי אנשים וילדים באזור.  הוא סימל את השחרור הקרוב. את הסוף לשלטון הנאצי האכזרי.
 
תמונה 1
 
העשרה
"הפלישה לנורמנדי (שם קוד: "מבצע אוברלורד"; באנגלית: "Operation Overlord") הייתה פלישה אמפיבית של צבאות בעלות הברית המערביות בחופי נורמנדי שבצרפת הכבושה, שהתחוללה ב-6 ביוני 1944 עד 30 ביוני 1944 במסגרת החזית המערבית במלחמת העולם השנייה. ביומה הראשון של הפלישה השתתפו 156,000 חיילים של בעלות הברית, בסיוע 12,000 כלי טיס ו-6,900 כלי שיט. זהו מבצע הנחיתה הימי הגדול בהיסטוריה. הפלישה לנורמנדי מסמנת את פתיחתה של חזית שנייה במלחמה נגד גרמניה, ואת ראשית הקץ של גרמניה הנאצית". ויקיפדיה
 
תשע"ו 2016

מילון

רזיסטנס
המחתרת הצרפתית, התנגדה לכיבוש הנאצי במלחמת העולה השנייה

d-day
פירוש המילה/הביטוי: שם הקוד שניתן לפלישה לנורמנדי במלחמת העולם השנייה

הפלישה לנורמנדי
הפלישה לנורמנדי (שם קוד: "מבצע אוברלורד"; באנגלית: "Operation Overlord") הייתה פלישה אמפיבית של צבאות בעלות הברית המערביות בחופי נורמנדי שבצרפת הכבושה, שהתחוללה ב-6 ביוני 1944 עד 30 ביוני 1944 במסגרת החזית המערבית במלחמת העולם השנייה. ביומה הראשון של הפלישה השתתפו 156,000 חיילים של בעלות הברית, בסיוע 12,000 כלי טיס ו-6,900 כלי שיט. זהו מבצע הנחיתה הימי הגדול בהיסטוריה. הפלישה לנורמנדי מסמנת את פתיחתה של חזית שנייה במלחמה נגד גרמניה, ואת ראשית הקץ של גרמניה הנאצית.

ציטוטים

”נהניתי מאד ולמדתי דברים חדשים על נכדתי. חשוב לספר את הסיפור ולהעבירו הלאה לדורות הבאים. “

הקשר הרב דורי