מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרון בסלון – שמואל רוזנברג

בערב העדויות בבית התפוצות, 2018
שמואל רוזנברג 2018
שמואל רוזנברג מספר את סיפורו בבית התפוצות

שמואל רוזנברג נולד בשנת 1929 בבלרוס ועבר עם משפחתו מסע מפרך, שבמהלכו הגיעו לסיביר ומשם לקייב שבאוקראינה.

בעדותו מספר שמואל על המסע לסיביר שנכפה על כל המשפחה המורחבת, מסע שארך חצי שנה משום שכל מסילות הרכבת היו שמורות לצרכים צבאיים בעת שברה"מ נלחמה בגרמניה הנאצית. המשפחה הגיעה בשנת 1941 לסיביר, שם עבדו בניסור עצים. שמואל זוכר שישנם עצים שגזעם כה עבה, עד כי במשך חודשיים של ניסור לא הצליחו להוריד אותם. אז התחילו לעלות שמועות שרצחו את כל היהודים, למשפחה לא היה מושג על כך.

מתוך ערב "זכרון בסלון" בבית התפוצות, 2018

תמונה 1

בשנת 1943 עזבו לאוזבקיסטן. גם באוזבקיסטן נאבקה המשפחה למחייתה, שמואל נאלץ לפרנס את המשפחה, בעודו עדיין צעיר. במשך כל אותן שנים ניסו ליצור קשר עם המשפחה שנותרה מאחור, כמעט ללא הצלחה, בעוד אב המשפחה חזר מהצבא הרוסי עם טיפוס.

שמואל מציג בפני הקהל את בני משפחתו הגרעינית 

תמונה 2

שמואל מציין לטובה את הבולגרים אשר עזרו להם בשעת מצוקה, וסייעו למשפחה להסתדר. בשלב הזה עברה המש]פחה לאוקראינה ושמואל שוב סייע בפרנסת המשפחה. שמואל מספר בפרטים על בור הריגה אוקראיני בו נקברו כ- 600 יהודים, גם חברי משפחתו המורחבת. שמואל סיפר: "הם תפסו אחד אחד באוזן, ירו וזרקו לבור". שמואל הזכיר את סב המשפחה, סבא יחזקאל, כשהיה כועס על הגויים היה אומר: "כשהיינו על המשאיות בדרך לרכבות למינסק הגויים עמדו והיו מבסוטים, וסבא יחזקאל אמר להם קללה ברוסית שמשמעה – אתם עוד תקנאו בנו".

בשנת 1948 עזב שמואל לפלסתינה, שמואל מספר על המסע – המפרך גם הוא – אל המדינה שבדרך.

צפו בעדותו של שמואל בבית התפוצות, באפריל 2018 (בעברית): 

הזוית האישית

שמואל רוזנברג סיפר על זכרונותיו מהשואה ב"זיכרון בסלון" במוזיאון העם היהודי, יום הזכרון לשואה 2018 בשיתוף עם הלל אוניברסיטת תל אביב, ועלה למאגר המורשת בשיתוף עם תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

בולגריה בזמן מלחה"ע השניה
בתחילת מלחה"ע השנייה הכריזה ממלכת בולגריה על ניטראליות, אך בהמשך הצטרפה למדינות הציר מתוך שאיפה להשבת השטחים שנגרעו מבולגריה במסגרת חוזה ניי שסיים את מלחמת העולם הראשונה. במהלך המלחמה גירשו הבולגרים אל מחנות ההשמדה את 11,343 יהודי תראקיה, מקדוניה ופירוט. מספר פוליטיקאים וראשי הכנסייה הבולגרית מנעו את גירושם של 48,000 יהודי בולגריה גופא והם ניצלו מהשמדה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני רוצה שידעו מה עשו לשישה מליון יהודים, מהמוכשרים והחכמים שהיו בעולם“

”אנחנו חיים היום בעולם אחר “

הקשר הרב דורי