מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות מעוררי געגוע

סבתא פנינה עם נכדתה עומר
יוסי ואני אחרי מלחמת ששת הימים.
קטעים מחייה של פנינה פרוימוביץ' שרביט

זיכרונות מעוררי געגועים של פנינה שרביט

נולדתי בחדרה בשנת 1949

נולדתי בחדרה בשנת 1949 הורי הי ניצולי שואה שעלו זמן קצר לפני הולדתי מאירופה. אמי שושנה לבית שטאל ואבי יצחק פרוימוביץ' היגיעו לשלד של בית נטוש ברמלה, לאחר שהיו במחנה עולים בפרדס חנה.

הוריי, שושנה ויצחק פרוימוביץ'

תמונה 1

בהיותי בת 10 עברנו דירה לבית חדש בעיר ומתחת לבית מדי בוקר הייתה עוברת אישה נאת מראה עם שיער אסוף, הייתה זאת המורה סטלה ביכלר שהייתה מורה לכלכלת בית ותזונה בבית הספר "מענית" ברמלה, היא כל כך הרשימה אותי ששאפתי להיות כמוה וללמוד הוראת תזונה וכלכלת בית. כשסיימתי את כתה ח' רציתי לעבור ללמוד בבית ספר מקצועי שלמדו בו כלכלת בית והורי התנגדו הם טענו שאם אשנה את דעתי אהיה מוגבלת בבחירת מקצוע ואני צריכה לבחור בית ספר שבו אוכל לבחור מסלול אחר אם ארצה.

החלטתי ללכת ללמוד בפנימיית "עיינות". אולם לאחר כשלוש שנים בכל זאת החלטתי לעבור ללמוד הוראה במדרשה לתזונה וכלכלת בית בירושלים. נהניתי מאוד מהלימודים אף על פי שהייתי צריכה גם לעבוד מעט כדי לכלכל את עצמי.

בתום השנה השנייה בחודש יוני 1967 פרצה מלחמת ששת הימים הגענו לסמינר בבוקר ובשעה 10 ביקשו מאיתנו מהנהלת בית הספר לעזוב  את ירושלים היות וכוחות הצבא פרצו לעיר העתיקה והמצב הביטחוני לא היה ברור, לא היה מקלט בסמינר, שיכולנו לשהות בו ולכן הלכנו לביתנו, ארזנו מזוודה ויצאנו באוטובוסים האחרונים מהעיר ברקע היו אזעקות כל הזמן והאווירה הייתה מתוחה.

תמונה קבוצתית: עומדת שנייה מימין בשלג הכבד (צולם בירושלים)

תמונה 2

כשהגעתי לרמלה הלכתי מהתחנה המרכזית ברגל לבית של ההורים של יוסי בעלי  שהיה אז ארוסי שהיה בצבא קבע בתקופה ההיא ובגלל המתיחות הצבאית לפני המלחמה, לא היגיע הביתה זמן רב. הוריו היו מאוד מבוגרים ולא היה להם מקלט או כל מסתור אחר. כשהגעתי אליהם, הם ביקשו שאלווה אותם לאסתר אחותו של יוסי

יוסי ואני אחרי מלחמת ששת הימים.

תמונה 3

לאחר המלחמה יוסי ואני התחתנו ואני המשכתי ללמוד בירושלים ונסעתי יום יום מרמלה. בחורף בשנת הלימודים השלישית שלי, ירד שלג כבד. באחד הימים כל הדרך לעיר הייתה חסומה וירושלים הייתה מנותקת. לא יכולנו לצאת מהעיר, כי לא לנסוע בתחבורה ציבורית ונאלצתי להישאר בירושלים אצל חבר. לאחר יומיים נפתחו הכבישים ויכולתי לחזור הביתה.

מאוד התלהבתי מהשלג מפני שזאת הייתה הפעם הראשונה שראיתי שלג ושיחקנו בזריקת שלג אחת על השנייה והכנו בובת שלג והיה כיף.

מאז שהתחתנו נולדו לנו 3 בנים ונכדים

עסקתי בהוראה 32 שנה שיניתי מסלולים רבים בעבודתי בהוראת המדעים והוראה כללית.

הזוית האישית

עומר: נהניתי לעבוד עם סבתא ואני ממליצה לכל אחד להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי.

סבתא פנינה שרביט, השתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי בשני בתי ספר, בבית הספר המשתלה עם עומר שרביט ובבית הספר נעמי שמר עם עידו שרביט העלו את הסיפור חוויות ילדותי השזורות בראשיתה של המדינה.

מילון

געגוע
הרגשה של רצון לפגוש משהו שלא ראינו הרבה זמן

ציטוטים

”החלטתי לעבור ללמוד הוראה במדרשה לתזונה וכלכלת בית בירושלים“

הקשר הרב דורי