מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ממלחמות ישראל

סבא מנחם והנכד ציון
ביחד בתכנית הקשר הרב דורי
הייתה לי הזדמנות לשהות במחיצת סבי ולשמוע סיפורים

סבא מנחם נולד בישראל בשנת 1945, בעיר פתח תקווה.

השנה, תשע"ד השתתף איתי בתכנית הקשר הרב דורי, זו הייתה הזדמנות לשמוע את הסיפורים ולשאול אותו שאלות שרציתי לדעת. סבא סיפר לי על זיכרונותיו ממלחמות ישראל. 

 "זיכרונות ממלחמות ישראל"

במלחמת העצמאות, סבא היה בן שנתיים וחצי, המשפחה גרה אז ירושלים. סבא סיפר שזיכרונותיו ממה שספרו לו,  שהיה עוצר וברחובות הסתובבו חיילים בריטיים. "אני לא זוכר שפחדתי, אני זוכר שאימי השאירה אותי בתור לחלוקת מים עם פח בערך בגובה שלי. אבא שלי, סבא רבא שלך, היה חייל והיה חבר באצ"ל. אין הרבה זיכרונות מגיל זה, הזיכרונות הם ממה שספרו לנו."  

שאלתי את סבא: באיזה מלחמות אתה השתתפת?

סבא סיפר: "השתתפתי במלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים,  מלחמת שלום הגליל ומלחמת כריות עם נכדי….  ממש נלחמתי ואפילו יש לי אותות ממלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים. במלחמת הכריות עוד לא חילקו מדליות.

במלחמת ששת הימים הייתי בחזית הירושלמית, בגבעת התחמושת והיה פחד רב. הרבה חיילים  נהרגו ונפצעו מסביבי. במלחמת יום הכיפורים הייתי ביחידה שכבשה את מוצב החרמון מהסורים. המוצב נכבש עם תחילת המלחמה. היה צער וכאב רב על חברים שנהרגו או נפצעו.  במלחמת ששת הימים היית שמחה גדולה מהניצחון ושחרור ירושלים, אבל במלחמת יום הכיפורים לא היית שמחה גדולה כי כמעט הפסדנו את המלחמה.

במלחמת יום כיפור, שנקראת כך כי פרצה ביום כיפור, הייתי בדיוק בהפסקה שלפני תפילת מנחה. אז נשמעה אזעקה וכבר בבקר הבנו שקרה משהוא, כי הרבה מכוניות צבא נסעו ברחובות וגם מדי פעם ראינו מתפללים שנקראים לצאת מבית הכנסת ולנסוע לצבא. הייתה בהלה גדולה כי לא ציפינו שתתחיל מלחמה בדיוק באמצע יום הכיפורים. אני זוכר שסבתא שלך, חיה, הייתה אז בהריון של אימא שלך.

סבא: למה את לא שואלת אותי על מלחמת הכריות?ציון: כי גם אני השתתפתי במלחמה הזאת וראיתי את זוועותיה……..

הקשר הרב דורי – משוב

ראשית אנו רוצים להודות לבית הספר ולמורות על הרעיון, היוזמה והביצוע של המפגשים ביני ובין סבי. מאוד נהנינו מהפגישות, הנושאים, הכיבוד העשיר והאווירה. הייתה לי הזדמנות לשהות במחיצת סבי ולשמוע סיפורים מעניינים מהעבר. יישר כוחכם ושוב תודה רבה.

מילון

מוצב החרמון
מוצב החרמון הישראלי הוא מוצב מבוצר של צה"ל הממוקם במפלס העליון של ההר - בכתף הר החרמון, בגובה של כ־2,100 מטרים, ומכונה המוצב הישראלי (או בקיצור 'ישראלי'). במוצב קיימים מכשירים אלקטרוניים לאיסוף מודיעין אותות עבור יחידה 8200 באמ"ן. הוא זכה לכינוי "העיניים של המדינה".

ציטוטים

”מלחמת ששת הימים הייתי בחזית הירושלמית, בגבעת התחמושת“

”הייתה לי הזדמנות לשהות במחיצת סבי ולשמוע סיפורים “

הקשר הרב דורי