מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות מליל רצח ראש הממשלה

בפעילות במרכז יום ע"ש מנדלבוים
ציפי סעד
לא מצליחה להבין איך יהודי רוצח יהודי....

ציפי סעד נולדה בשנת 1929 בעיר צנעה בתימן.
 
ציפי מספרת שרק בשנת 1939, כשהייתה בת 10, היא התחילה ללמוד בבית ספר. ציפי למדה בישראל, בעיר תל אביב. הכיתה של ציפי לא הייתה כיתה שבה למדו רק בנות אלא כתה מעורבת של בנים ובנות. ציפי למדה תנ"ך, עברית וחשבון. היא אהבה במיוחד את שעורי העברית ונהנתה מאד לקרוא סיפורים. היא זוכרת שאהבה מאוד את מורתה. ציפי למדה שנה אחת בלבד.
היא הפסיקה ללמוד כי אימהּ עברה תאונת דרכים קשה וציפי נאלצה להישאר בבית ולעזור . ציפי ספרה שלמורה היה מאוד קשה ועצוב שהיא עזבה ולא הייתה באה לבית הספר, אולם לציפי לא הייתה ברירה, באותה תקופה.
 
זיכרונות מליל רצח רבין 
זיכרונותיה של ציפי מליל הרצח בכיכר מלכי ישראל, במוצאי שבת ה- 4.11.95 , הערב בו נרצח ראש הממשלה יצחק רבין. ציפי צפתה בטלוויזיה. היא ראתה את העצרת למען השלום בשידורי הטלוויזיה. היא ראתה את יצחק רבין ראש הממשלה נואם, שר "שיר לשלום" עם הזמרת מירי אלוני ועוד מכובדים. לאחר מכן, ראש הממשלה ירד במדרגות, לכיוון מכוניתו, ואז קרה הדבר הנורא. היא שמעה את היריות. היא לא הבינה מה מתרחש. למעשה, אף אחד לא ידע מה קורה שם, כולם חיכו לתקשורת כדי לדעת מה קרה שם.
לאחר שנשמעה הבשורה הרעה, הקשה והעצובה – העם והעולם כולו היו מזועזעים. ציפי מוסיפה ומספרת, שעד היום היא לא מצליחה להבין: איך יהודי, מסוגל לרצוח יהודי? זה כמו שאח ירצח אח…
 
 תמונה 1
האנדרטה לזכרו של יצחק רבין בככר מלכי ישראל
 
 
העשרה
שיר לשלום מירי אלוני ""שיר לשלום" הוא פזמון שנכתב בידי יעקב רוטבליט והולחן בידי יאיר רוזנבלום. הושר במקור בשנת 1969, בימי מלחמת ההתשה, על ידי להקת הנח"ל בתוכניתה "היאחזות הנחל בסיני", עם הסולנית מירי אלוני. השיר הושר בתום העצרת למען השלום ב-4 בנובמבר 1995 בביצוע מירי אלוני, יצחק רבין, שמעון פרס, הגבעטרון והאירוסים. בתום אותה עצרת נרצח יצחק רבין, והדף עם מילות השיר, שהיה בכיס חולצתו, נתגלה מוכתם בדמו. "שיר לשלום" הפך מאז לאחד מסמלי הזיכרון לרבין, ולאחד ממייצגי מורשתו."
 
 2013

מילון

מירי אלוני
מירי אלוני (נולדה בישראל ב-25 בדצמבר 1949) היא זמרת ישראלית. בעצרת תמיכה בהמשך תהליך השלום שנערכה בכיכר רבין בשנת 1995 ביצעה את "שיר לשלום" ובה מצטרפים אליה ראש הממשלה יצחק רבין ושר החוץ שמעון פרס לשירה היא אחת התמונות שנחרטו בזיכרון מהעצרת ההיא. בסיומה של העצרת נרצח יצחק רבין

שיר לשלום
"שיר לשלום" הוא פזמון שנכתב בידי יעקב רוטבליט והולחן בידי יאיר רוזנבלום. הושר במקור בשנת 1969, בימי מלחמת ההתשה, על ידי להקת הנח"ל בתוכניתה "היאחזות הנחל בסיני", עם הסולנית מירי אלוני. השיר הושר בתום העצרת למען השלום ב-4 בנובמבר 1995 בביצוע מירי אלוני, יצחק רבין, שמעון פרס, הגבעטרון והאירוסים. בתום אותה עצרת נרצח יצחק רבין, והדף עם מילות השיר, שהיה בכיס חולצתו, נתגלה מוכתם בדמו. "שיר לשלום" הפך מאז לאחד מסמלי הזיכרון לרבין, ולאחד ממייצגי מורשתו.

ציטוטים

”לא מצליחה להבין: איך יהודי, מסוגל לרצוח יהודי? “

הקשר הרב דורי