מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות מהבית ומבית ספר ויצמן ביפו

סבא מרדכי ששון ועמרי שגיא
אני ושני חברים
זיכרונות ילדות

שמי מרדכי ששון נולדתי בבולגריה בעיר סופיה, שבבולגריה, בתאריך 8.10.45 .

עלינו לארץ ישראל בשנת 1949. התגוררנו במעברת פרדס חנה. לאחר מספר חודשים, סבא שלי, מרדכי יעקב, קנה בית דו קומתי, מערבי ביפו. הבית עלה חמש לירות. בבית ביפו התגוררנו: אחי, אמי, אבי, סבא, סבתא ואני. הבית היה ללא גג אבל הייתה בחצר בריכה להשקיית הפרדס שהיה צמוד לבית. בלילות היה קר מאוד בשל המחסור בגגות.  במשך הזמן בנינו גג רעפים.

בגיל שש הלכתי לבית ספר ששמו "ויצמן" ביפו. רוב התלמידים בבית הספר עלו לישראל מבולגריה ורוב הזמן דיברנו בינינו בולגרית. כשהמנהל ביקש לדבר בעברית השתדלנו לדבר בשפה עברית מתוך כבוד למנהל. בתקופתנו למנהל הייתה סמכות גדולה והתלמידים וההורים חלקו כבוד לצוות המורים ולמנהל.

תמונה 1

בכל בוקר, יצאנו לחצר בית הספר כל התלמידים לקראת התעמלות בוקר. עמדנו מסודרים בטורים ועשינו התעמלות בוקר עם המורה לזמרה, בן ברוך כשהמורה נגן באקורדיון ידני. המחנכת שלנו לימדה אותנו עברית (ספרות).

הבית שגרנו בו ביפו בדרך ירושלים 1 (היום בן צבי 1) היה מאוד מבוקש בשל הקרבה שלו  לבית חרושת לקרח ולמאפיית לחם ממול. בחצר הבית הייתה בריכה והייתי ממלא אותה במים עם צינור מיום רביעי עד שבת בלילה. וחבריי היו באים להתרחץ עד שהתחיל החשכה וסבתא וידה יעקב הייתה מגרשת אותנו הביתה. מידי פעם הייתי מגיע לבתיהם של חבריי. אחד מהם הוא אלקבץ אריה שביתו היה יותר חדש מביתנו עם שירותים, אמבטיה ובנוסף להורים שלו היה אוטו וחנות לדברי חשמל. מצב שהיה נדיר בתקופתנו.

זכור לי, שבבית הספר היה תלמיד משותק ברגליו, בעקבות מגפת הפוליו. מנהל בית הספר תמך בילד מדי בוקר, שינסה ללכת בעידוד התלמידים מהכיתה. בסוף כל שנה המנהל היה משחק כדורסל, כאשר השחקנים לובשים פיג'מות.

בבית הספר היה מטבח לצורך הכנת  ארוחת הצהריים לתלמידים. אחת לכמה זמן הכתה השתתפה בהכנת האוכל לכלל התלמידים. זכורים לי תחרויות ריצה, משחקי כדורסל וכדורגל בין כל בתי הספר ביפו. בט"ו בשבט שתלנו עצים בבית ספר, העצים כיום בני שישים שנה. לעיתים אני מגיע לבית ספר לראותם. כך התנהל בית ספרי.

 השיר בו בחרנו: שעור מולדת

הזוית האישית

מרדכי ששון: פעם הייתה תקופה ללא טלוויזיה ,טלפון ואינטרנט וכל הידע והחינוך קיבלנו בבית הספר על ידי המורים. החיים היו פשוטים ויפים.

עמרי שגיא: למדתי מסיפורי סבא שהתקופה שלהם הייתה מהנה ללא כל ההתפתחות הטכנולוגית.

מילון

פוליו - שיתוק ילדים
שיתוק ילדים (פוליומייליטיס, Poliomyelitis) היא מחלה של מערכת העצבים, הנגרמת על ידי נגיף הפוליו. המחלה מועברת מאדם לאדם, בעיקר באמצעות מחזור צואה-פה. הסימפטומים של המחלה לא מופיעים אצל כ-90% מהחולים בה, אולם אם הנגיף חודר למחזור הדם החולים עשויים לסבול ממגוון רחב של סימפטומים. ויקיפדיה

ציטוטים

”החיים בעבר היו ופשוטים ללא הטכנולוגיה“

הקשר הרב דורי