מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדות

אני עם סבתא שלי במפגש הראשון.
סבתא יוספה בפורים בצעירותה
סיפורים מהילדות

זיכרונות ילדות

גדלתי באשקלון בשכונה של בתי קרקע. בין בתי השכונה היו שבילי כורכר רחבים בהם שיחקו הילדים. השכונה סימלה קיבוץ גלויות היו בה משפחות עולים מתימן,מטורקיה, מהונגריה, מרומניה ועוד. בימים יפים היינו מתכנסים באחת החצרות, כל משפחה הביאה מטעמים ו"פתחנו שולחן". משחקי הילדים כללו שלוש מקלות, גולות, משחקי כדור, בניית בתי עץ, גומי, חמש אבנים, תופסת ועוד. השכונה שכנה לחוף הים. בין בתי השכונה השתרעה דיונת חול שצמחו בה חבצלות. נהגנו לרדת לחוף רגלית כשריח החבצלות עוטף אותנו בריח נעים. עד היום בהגיעי לחוף היום אני תקווה לשוב ולחזור לריח החבצלות.

תמונה 1

בימי העצמאות נערך בשנים הראשונות לקום המדינה מצעד צבאי, המצעד נערך כל פעם בעיר אחרת.

תמונה 2

אבי (זיגי) היה נהג משאית. לקראת המצעד אבי ארגן, סדר את תא המטען של המשאית ועליה הועמסו מזרונים, כריות, שמיכות, קופסאות אוכל. בני משפחה שכנים טיפסו על משאיתו יחד יצאנו לדרך. והגענו לעיר, אבי החנה את המשאית באופן כזה שתא המטען של המשאית מופנה אל מסלול המצעד. בסיס תא המטען וגובהו שימשו כבמה והיה נקודת תצפית מצוינת.

פעם חילקו חלב ומצרכים אחרים באמצעות סוס ועגלה.

תמונה 3

אבא שלי אהב לשתות סודה. פעם בשבוע עברה בשכונה עגלה עם סוס שמכרה בקבוקי סודה. מאחר והעגלון היה חבר של אבא שלי הוא איפשר לנו מפעם לפעם לעלות לעגלה ולעשות איתו סיבוב בשכונה. כל הילדים בשכונה קינאו בי ובאחותי על החוויה שאנחנו עוברות.

משפחתה של אמי הייתה רחבה וגדולה

תמונה 4

כל המשפחה גרה באשקלון

 

תמונה 5

בימי חג, באירועים מיוחדים או סתם כך היינו מתכנסים כל בני המשפחה (דודים, דודות, בני דודים) למפגש. מתכבדים במאכלים אופיינים (ממליגה, עלי גפן, מרק צ'ורבה, קרפלך ועוד). בני הדודים שהיו רובם קרובים בגיל שיחקו במשחקי חצר שונים והמבוגרים שיחקו קלפים, ערכו דיונים והעלו זיכרונות. חווית הילדות שבה גדלתי עם סבא וסבתא שליוו אותי בשלבים השונים של חיי הותירה בי חותם ותקוותי, חלומי, שאיפתי הייתה להותיר חותם משמעותי על נכדי, אני יודעת שעמדתי במשימה.

הזוית האישית

סבתא: תוכנית הקשר הרב דורי מאפשרת חוויה אחרת בה מתהדק הקשר בין הדורות כפי שכתב יגאל אלון ז"ל: "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל".

ירדן: נהניתי להיות עם סבתא מכיוון שלמדתי על העבר שלה ועל משפחתה. סבתא סיפרה שבטיולים משפחתיים הם ישנו בתוך המשאית של סבא זיגי.

מילון

מצעד
שורש צ.ע.ד מצעד צה"ל התקיים בשנותיה הראשונות של המדינה בערים המרכזיות. חילות צה"ל השונים פסעו ברחובות והציגו לראווה את יכולתו של הצבא.

ציטוטים

”עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל.“

הקשר הרב דורי