מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדות של תרצה מקזבלנקה

בפעילות הקשר הרב דורי בכתה
הקשר הרב דורי
סבתא תירצה בילדותה.

בס"ד.

סבתא תרצה נולדה בקזבלנקה במרוקו בשנת 1950, לבית משפחת אסולין. המשפחה עלתה לישראל בשנת 1961.

סבתא תרצה מספרת על ילדותה בקזבלנקה מרוקו.

"שמי הוא תרצה, תרצה זה שם מקראי, נולדתי לאבא משה ואמא מסעודה. אבא משה עבד כספר ואמא מסעודה, הייתה עקרת בית. העיר בה  גדלתי ונולדתי, קזבלנקה זו עיר גדולה ומפותחת. השכונה שגרנו בה הייתה שכונה מעורבת של אוכלוסיית יהודים וערבים, הייתה שכנות טובה עם הערבים.

תמונה 1

היהודים היו נפגשים בשוק ובבתי קפה ומסיבות יהודיות. גרנו בדירה של שני חדרים, בסביבת מגורנו היה ים וקרוב לבית היה הבית כנסת. את הקניות היינו עושים בשוק או במכולת.

הייתי משחקת עם חברותי בשכונה במשחקי קלאס, קפיצה בחבל. למדתי בבית ספר בקזבלנקה עד כיתה ו' ובשנת 1961, עלינו לארץ. אני זוכרת שבבית ספר למדנו מקצועות לימוד כמו שמלמדים היום בבתי ספר. בבית הספר שלי למדנו שלוש שפות: עברית, ערבית וצרפתית. הייתה שם משמעת חזקה וקפדנית, לבשנו תלבושת אחידה בצבע כחול. אהבתי מאוד ללמוד צרפתית. אני זוכרת שבבית הספר היינו אוכלים בחדר אוכל ומאוד אהבתי לאכול בילדותי קוסקוס וקציצות.

הזוית האישית

סבתא תרצה מספרת על ילדותה בקזבלנקה מרוקו לתלמידים: ניב אברהם, שחר נביאן.

 הקשר הרב דורי של סבתא תרצה 

תמונה 2

 

מילון

הקהילה היהודית בקזבלנקה
הקהילה היהודית בקזבלנקה, אשר בשנות הארבעים של המאה העשרים הפכה לגדולה ביותר מבין קהילות יהודי מרוקו והמגרב, השפיעה רבות על פיתוח המסחר בעיר. עד לשנת 1956 היו בה כ-100,000 יהודים שחלקם הגדול התגורר במלאח, הרובע היהודי העתיק. בקהילה היו שינויים תכופים כיאה לכרך הגדול הרצוף שינויי שיפור והתרחבות. בגלל תפקידה כבירה כלכלית ומסחרית, לאחר התבססות השלטון הצרפתי, הפכה העיר יעד להגירה מכל חבלי הארץ.

ציטוטים

”הייתה שכנות טובה בין היהודים לערבים“

הקשר הרב דורי