מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדות של סבתא ניצה

סבתא ניצה ונכדה יהונתן
סבתא ניצה בילדותה
אני זוכרת שאבא ואימא שלי כיסו את החלונות בבית שלנו בשקי חול כדי...

הנכד יהונתן מתעד את סיפורה של סבתו ניצה במסגרת המפגשים של תכנית "הקשר הרב דורי".

שמי הוא יהונתן וויס וסבתי היא ניצה משה. סבתא נולדה בארץ ישראל בעיר אשקלון ב: א' ניסן תשכ"ג. שם משפחתה של סבתא לפני שהתחתנה היה מכלוף, וכיום אחרי נישואיה שם המשפחה שלה הוא משה. במשפחה שלה היו אנשים צדיקים ויראי ה' ממשפחת אבוחצירה.

סבתא ניצה בילדותה

תמונה 1

סבתא התחתנה בגיל 19. החוויה הכי גדולה בחייה של סבתא הייתה כשהפכה להיות אימא, ולאחר שנים סבתא לנכדים. סבתא ביקרה בשני מקומות בעולם בפראג ובבודפשט. המצווה שבולטת אצל סבתא בבית היא מצוות הכנסת אורחים המיוחדת שלה  עם המאכלים הטעימים  שהיא מכינה, כמו אימא שלה, מאז ילדותה. הם: קוסקוס, דג מרוקאי,  סלטים מבושלים וכדומה.

החפץ שהכי יקר לליבה של סבתא בביתה הם הפמוטים שלה. סבתא רווה נחת מהנכדים שלה בכל מפגש איתם סבתא תמיד מתפללת שהנכדים שלה ילכו בדרך הישרה ושיתגשמו כל משאלות ליבם לטובה מי שדואג להרגיע את סבתא בשעת לחץ זה סבא שלי.

זיכרונות ילדות

סבתא ניצה מספרת על שנות ילדותה "אני זוכרת שהייתה לי ילדות מאושרת שמחה ורגועה.

בבית הספר הייתה אווירה של רצינות בזמן הלימודים ובהפסקות באופן ספונטני התחלקנו לקבוצות ושיחקנו משחקים שונים. כשחזרנו הביתה אכלנו ארוחת צהריים, ואחרי שסיימנו להכין את שיעורי הבית יצאנו לשכונה לשחק משחקים עם חברים ושכנים. בילדותי כמעט ולא היו צעצועים ומשחקים שאפשר לקנות, ולכן אנחנו בעצמנו היינו מכינים משחקים, כמו: טלפון, עגלה, גוגואים והיינו מכינים משרוקיות  ומהגרעין היינו מכינים רוזאטה.

בילדותי לא הייתה מכונית לכל אחד. אז היינו נוסעים רק באוטובוסים לקניות, לביקורים ולסידורים. זכור לי גם, שפעם היו מגיעים אלינו לשכונה רוכלים ומציעים את מרכולתם. כמו: מוכר הנפט שהיה מגיע רכוב על עגלה וסוס, המוכר היה נוקש בפעמון, וכך היה מזמין את הלקוחות לבוא ולקנות. בחלקה האחורי של העגלה היה מיכל בו היה הנפט. בחלק האחורי של המיכל היה תלוי על ברז הנפט מיכל נחושת ענק. מוכר הנפט היה מניח את המיכל תחת הברז, פותח את הברז ושצף של נפט היה ממלא את המיכל, ממנו היה מעביר לג'ריקנים של עקרות הבית, ומשם לתנורי הפיירסייד שהיו מחממים את הבית. לשכונה הגיעו  גם מוכרי הגלידה ומוכרי הסודה" ..

סיפור מחייה של סבתא

סבתי גדלה באשקלון, האירוע שזכור לה כטראומה קשה ,  היא מלחמת יום הכיפורים –  המלחמה שפרצה באופן פתאומי בי' בתשרי תשל"ד, במהלך תפילות  יום הכיפורים,

סבתא מספרת "אני זוכרת שהייתי ילדה צעירה, פחדתי כי לא ידעתי מה עומד לקרות? אני זוכרת שאימא ואבא שלי כיסו את החלונות בבית שלנו בשקי חול, כדי שלא ניפגע חלילה מהטילים ומהרסיסים. נשמעו אז המון אזעקות, זה היה מבהיל ומפחיד באותו הרגע". זאת החוויה שהכי חקוקה מימי ילדותה של סבתא ניצה.

הזוית האישית

הנכד יהונתן מתעד את סיפורה של סבתו ניצה במסגרת המפגשים של תכנית "הקשר הרב דורי".

מילון

תנור פיירסייד
תנורי החימום "פרידמן", שכונו "פיירסייד", היו מותג ישראלי שנפוץ כמעט בכל בית בישראל בשנות ה-60 וה-70. גוף החימום של התנור היה פתילה שבערה מאספקה של נפט במיכל קבוע, ונתונה בתוך גליל קטן מכוסה בכיפת רשת מתכתית, שהתלהטה מחום הבעירה.

ציטוטים

”ב"ה אני רווה נחת מנכדיי בכל מפגש איתם ומתפללת תמיד שילכו בדרך הטובה והישרה“

הקשר הרב דורי