מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדות של נלי מצידון

נלי בלנגה וזכריה בתכנית
מילדותה של נלי בצידון - לבנון
קהילה יהודית שהתגוררה בעיקר ברובע היהודי

שמי נלי בלנגה, שם משפחתי לפני נישואי היה פוליטי. נולדתי בלבנון בעיר צידון, בשנת 1941. עליתי לישראל בשנת 2008

נולדתי בצידון שבדרום לבנון בשנת 1941 . העיר צידון נמצאת קרוב ממש לים , שם הייתה קהילה יהודית שהתגוררה בעיקר ברובע היהודי . משפחתנו גרה מחוץ לרובע היהודי ממש על שפת הים ואבי עמד בראש הקהילה היהודית .

בערב פסח בשנת 1948 , כשהייתי בת 7, חיכיתי בביתנו למשפחה המורחבת שהייתה אמורה להגיע אלינו הביתה מהרובע היהודי כדי לחגוג את ליל הסדר. ממש באותו זמן ראינו אניות קטנות המגיעות אל החוף ועליהן הרבה מאוד אנשים וילדים הסוחבים איתם חפצים. כשהם ירדו מהאניות הבנו שאלו הם פליטים פלסטינים המגיעים מפלסטין. רובם של הפליטים צעדו ישירות לרובע היהודי וגירשו בכוח את היהודים ,שהתגוררו שם , מביתם . למזלנו היה לנו חבר מאוד חשוב בשלטון ששלח שומרים כדי להגן על אבי ועל כולנו כך שיכלנו לחגוג את ליל הסדר בשלום.

למחרת שלחו את כל הילדים הקטנים , כולל אותי לדודתי שהתגוררה בביירות . אך בסוף החג הוכרחו כולם לעזוב את הבית שבצידון. מצידון נסענו כל המשפחה להרים שם שכרנו בית ממשפחה נוצרית , גרנו שם עד תחילת שנת הלימודים . לפני שהתחילה שנת הלימודים עברנו לבירות שם הייתה קהילה יהודית גדולה .

ברבות השנים נישאתי ועברתי מלבנון לארצות שונות, עליתי לארץ עם בעלי בשנת 2008 כדי להיות קרובה לילדי.

העשרה

צִידוֹן (בערבית: ????, צַיְדָא) היא העיר השלישית בגודלה בלבנון. היא שוכנת לחוף הים התיכון, כ-48 קילומטר מדרום לביירות וכ-40 קילומטר מצפון לצור. האוכלוסייה, במטרופולין, מונה כ-250 אלף תושבים, רובם מוסלמים שיעים, וחלקם סונים או נוצרים.  

בתקופת המנדט הצרפתי בלבנון, בשנות ה-30 של המאה ה-20, פעלה בצידון קהילה יהודית משגשגת של כ-3,000 איש. לאחר תחילת מלחמת האזרחים בלבנון, מ-1975, עזבו מרבית היהודים את העיר. בית הכנסת צידון, אחד העתיקים בעולם, נזנח, וכך גם בית הקברות היהודי בעיר". ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

צידון
צִידוֹן (בערבית: ????, צַיְדָא) היא העיר השלישית בגודלה בלבנון. היא שוכנת לחוף הים התיכון, כ-48 קילומטר מדרום לביירות וכ-40 קילומטר מצפון לצור. האוכלוסייה, במטרופולין, מונה כ-250 אלף תושבים, רובם מוסלמים שיעים, וחלקם סונים או נוצרים. בתקופת המנדט הצרפתי בלבנון, בשנות ה-30 של המאה ה-20, פעלה בצידון קהילה יהודית משגשגת של כ-3,000 איש. לאחר תחילת מלחמת האזרחים בלבנון, מ-1975, עזבו מרבית היהודים את העיר. בית הכנסת צידון, אחד העתיקים בעולם, נזנח, וכך גם בית הקברות היהודי בעיר.

ציטוטים

”משפחתנו גרה מחוץ לרובע היהודי ממש על שפת הים“

הקשר הרב דורי